Elsparkcyklar förbjuds på gångbanor och trottoarer

Publicerad 2022-07-28

Nu ska det bli ordning på elsparkcyklarna.

Regeringen föreslår att cyklarna inte får köras på gångbanor och trottoarer från 1 september.

Att elsparkcyklar kör fort på gångbanor har varit ett stort problem i många städer, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Elsparkcyklarna har blivit ett vanligt inslag i svenska städer och väckt både glädje och ilska. Infrastrukturminister Tomas Eneroth är besviken på hur företagen har svarat på regeringens vädjan att styra upp trafiksituationen kring cyklarna.

– Alldeles för lite har hänt, det finns ställen med parkeringskaos, slängda cyklar, framkomlighetsproblem och trafikolyckor, säger han på en pressträff.

Från och med 1 september råder körförbud, meddelar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

”Slutlekt”

Men nu är det slutkört för elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer.

Från och med 1 september råder körförbud, meddelar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Nu får vi ordning och reda på våra gator. Att elsparkcyklar kör fort på gångbanor har varit ett stort problem i många städer, säger han.

– Nu är det slutlekt.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, välkomnar beslutet men är kritisk till att det har dröjt. Han anser att infrastrukturministern borde ha agerat tidigare.

”Detta kommer hjälpa att få ordning på de problem som elsparkcyklarna skapar för gående, med trygga omkörningar och olyckor. Men man kan undra varför det tog så lång tid för regeringen att komma till skott?”, säger Helldén i en skriftlig kommentar.

Voi: ”Vi är oroliga”

Alla är dock inte nöjda. På elsparkcykelföretaget Voi är man förbryllade över beskedet.

– Vi är överraskade. Det går tvärtemot vad man beslutat i Norge och vi är oroliga över vad det här innebär för trafiksäkerheten. Lösningen är inte att införa ett förbud, för det är redan lagfört att man inte får köra mer än sex kilometer i timmen på gångbanan, säger Nordenchefen Christina Moe Gjerde.

– Man måste komma ihåg orsaken till varför de används på gångbanan. Det är för att folk känner sig säkrare där.