”Etanolbilarna har ingen framtid”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-04

Läsarna: bensinbilar kommer finnas kvar länge

Aftonbladets läsare föredrar bensin- och dieseldrivna bilar.

Och få tror att etanolen har en framtid - eller att det skulle vara en lösning på miljöproblemen.

I skrivande stund har nära 26.000 Aftonbladetläsare röstat i snabbfrågan "Vad väljer du vid köp av ny bil?

36 procent väljer att köpa en bensindriven bil, medan 33 procent föredrar diesel.

Bara lite drygt 6 procent svarar att de skulle köpa en etanolbil. Något som rimmar illa med uppgiften om att bensinmotorns dagar skulle vara räknade.

Läsaren Heimdall menar att påståendet att bara var tredje bil som säljs är bensindriven är att förvanska sanningen. "Varenda människa vet väl att större delen av dessa "miljöbilar" drivs med bensin, inte ens stat och kommun tankar dessa bilar med etanol", skriver han.

Superlexus är inne på samma linje. "Det här er ju bara ljug. 3 procent är rena bensinbilar. 50 procent är säkert bensinbilar med alternativet att köras på etanol. Gissa vad folk väljer att köra på när det är dyrare i längden att köra på just etanol. Etanolbilar är en ren miljöbluff."

Argumentet att klimatförändringarna kräver att vi slutar med fossila bränslen ger inte Corsa mycket för:

"Klimatförändringen vi ser nu beror inte på de växthusgaser vi släpper ut utan på att vi befinner oss i slutet av en istid. Att tro att man genom att köpa en diesel/etanolbil kommer att minska uppvärmningen av jorden är intill dårskap gränsande naivitet."

Försvarar etanolen

Läsaren Howlett försvarar dock etanolen som ett miljövänligt alternativ:

"Tankar allt som oftast med etanol då detta är näst intill neutralt, transporterna med båt ifrån Brasilien står bara för en marginell del utav utsläppen och bör därför försummas. Vid stadskörning så är förbrukningen kontra bensin nästan samma och när etanolen kostar 3 kronor mindre så blir det således billigare med etanol i stadskörning."

Darksiedofthemoon är övertygad om att de höga försäljningssiffrorna för miljöbilar bara vittnar om att folk utnyttjar systemet. "De köper en "miljöbil" för att få miljöbilsrabatt och tankar den sedan med bensin så länge det är billigare. Nya, mindre, effektivare, bränslesnålare motorer innebär att bensinbilen kommer att finnas kvar inom överskådlig tid."

JensBob håller med Aftonbladets Robert Collin om att vi kommer att leva med fossila bränslen länge till, men att de kommer att bli allt dyrare att använda.

"Bensin- och fossilbaserad diesel kommer att användas tills oljan tar slut, helt oavsett alla politiska åtgärder och straffskatter. Det enda politikerna uppnår med att försöka straffa bort användandet är att den olja som finns kvar bara kommer att användas av rika nationer och individer, men all olja kommer att användas. Som tur är är detta knappast ett problem heller och det ger oss dessutom tid att utveckla elbilar som faktiskt går att använda."