Sven, 49, missar tåget varje dag

”Och bussen hem”

Uppdaterad 2024-01-15 | Publicerad 2024-01-14

En förändring i Skånetrafikens tidtabell har lett till strul för Sven Hedberg.

Sedan mitten av december tillbringar han totalt sex timmar varje dag på resande fot.

– Det är frustrerande såklart, men jag försöker se humorn i det, säger pendlaren Sven Hedberg.

Under ett och halvt års tid har Sven Hedberg pendlat mellan skånska Osby, Boalt och Malmö, där han pluggar på universitetet för att bli gymnasielärare. Även om resorna har varit långa, en och en halv timme enkelväg, har de gått felfritt – bytena har varit välplanerade. Bussen från Boalt till Osby med byte till tåg som tar honom söderut mot Malmö har klaffat med mindre än tio minuters marginal.

Men Svens dagliga resrutt har satts ur spel, som Norra Skåne tidigare rapporterat om. I mitten av december ändrade Skånetrafiken sin tidtabell och Sven missar nu den avgörande förbindelsen med enstaka minuter i båda riktningar.

– Det är knäckande. Förändringen innebär att resan nu tar två och en halv timme enkelväg, säger han.

Sven missar tåget varje dag efter en ändring i tidtabellen.

Ser tåget lämna från bussen

Nu går tåget till Malmö precis innan Sven hunnit fram till Osby. Två minuter innan bussen kommer fram lämnar tåget perrongen. Han kan se det lämna från bussfönstret.

– Det är frustrerande såklart, men jag försöker se humorn i det.

Sven väntar nu på förbindelser under två av totalt sex timmar på hans dagliga resrutt. Och allra värst är det när han har obligatoriska salstentor på eftermiddagen, berättar han.

– Slutar de klockan 18.00 kommer jag inte hem utan måste sova över hos någon i Malmö.

På vägen hem är det samma fast omvänt. Då avgår bussen cirka tio minuter innan tåget kommer fram. När allt klaffade gick den istället tio minuter senare.

– Så jag missar tåget och bussen varje dag, säger Sven.

”Kan ju ge upp studierna”

Sven hörde av sig till Skånetrafiken inför förändringen och har tagit kontakt med dem efter ändringen, men utan resultat.

– De säger att det är en grupp som planerar för att få allt rätt, men när det bara finns ett tåg och en buss fram och tillbaka i timmen är det inte rimligt att Skånetrafiken skryter om utvecklingar för att andra förbindelser ska gå snabbare.

– Vi är ju många pendlare som påverkas bara här.

Kan du anpassa dig till de nya tiderna på något annat sätt?

– Nej, eftersom jag inte har körkort kan jag inte göra så mycket.

– Jag kan ge upp studierna och försöka göra något annat. Men det är ju inte så vettigt eftersom det behövs fler gymnasielärare.

Malmö centralstation. Arkivbild.

Skånetrafiken: ”Vi beklagar verkligen”

I ett mejl till Aftonbladet uppger Skånetrafiken att ändringen av tidtabellen inträffar varje år vid så kallade ”tidtabellsskiften”. Och just i år har tidtabellerna för tåg anpassats mycket på grund nya spår som kopplats in mellan sträckorna Malmö-Lund och Helsingborg-Ängelholm.

De skriver vidare att tidtabellerna ska, utöver busstrafik, stämma med annan tågtrafik vilket Skånetrafiken inte ansvarar för och gör att de ”ibland hamnar i situationer där vi inte kan få till optimala kopplingar mellan alla avgångar”.

Tågkopplingen för Svens linje fick bortprioriteras till förmån för en annan.

”När det gäller bussar till och från Osby station stod valet att prioritera mellan linje 545 och linje 539. Då valde vi att prioritera tågkopplingen för linje 545 eftersom denna linje har ett högre resande både till och från Osby än linje 539”, skriver Linda Herkel, presskommunikatör på Skånetrafiken.

”Vi är medvetna om att kopplingen mellan buss och tåg inte blev bra för linje 539. Vi beklagar verkligen att det blev på detta sätt och att han och flera andra kunder drabbas. Detta är inte alls bra men tyvärr finns det inte en enkel lösning på problemet”.

Vad gör ni för att lösa förbindelseproblemen som uppstått för pendlare på busslinje 539 som tar sig söderut mot Malmö?

”Det finns ingen enkel lösning på problemet för tågpassningen på linje 539. Vi försöker hitta en tillfällig lösning på problemet, men ännu har vi inte hittat den”, skriver Skånetrafiken.

Svens lösning: tidigarelägg bussen

Sven är inte nöjd med Skånetrafikens svar och skriver i ett tillägg att han har en lösning på problemet.

– Buss 545 missar också bytet mellan tåg och buss i båda riktningar. För att det de påstår skulle bli verklighet krävs att buss 545 tidigareläggs 10–15 minuter.

– Då hade automatiskt buss 539 också gått vidare eftersom 545 kör vidare om 539 och vice versa. Båda problemen försvinner och lösningen de söker är funnen, säger han.

Följ ämnen i artikeln