Bedragare dömdes – Christina, 66, får trots det inte pengarna tillbaka

Uppdaterad 2023-01-22 | Publicerad 2023-01-19

Christina, 66, blev bedragen på över 130 000 kronor i mars.

– Jag har försökt med allt. Jag vet inte längre vad jag ska göra, vart jag ska vända mig eller hur länge jag orkar, säger hon.

Nu ska Konsumentverket ta strid för att fler ska få tillbaka pengar från bankerna.

Den 15 mars 2022 fick Christina, 66, från södra Stockholm, ett samtal från en man som sa sig jobba på Nordea.

Mannen uppgav att en person hade hackat Christinas konto och fört över 99 400 kr därifrån.

Han sa också att han skulle hjälpa henne att få tillbaka pengarna.

– Han var väldigt trevlig och trovärdig. Han visste exakt var jag hade handlat och såg alla mina transaktioner. Sedan bad han mig ladda ner Swish, säger hon.

Eftersom uppgifterna som mannen uppgav stämde trodde Christina på honom. Mannen bad henne sedan swisha en summa till två personer.

– Jag gick sedan och la mig i tron att pengarna skulle skickas tillbaka.

Konsumentverket: Bedrägeridrabbade måste få stöd

Den senaste tiden har antalet bedrägeribrott ökat rejält – men långt ifrån alla som drabbas får sina pengar tillbaka av banken. Nu agerar konsumentombudsmannen, KO, för att fler som råkat ut för bedrägerier ska kunna få sina pengar tillbaka av banken.

Detta ska de göra genom att pröva ett bedrägerifall i domstol, som de hoppas ska bli vägledande i framtiden.

Bland annat nämner KO bedrägerier där den drabbade själv swishat pengar, och beskriver hur svårt det i sådana fall kan vara att få tillbaka dem.

”Med nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får konsumenten i dessa fall svara för hela förlusten själv”, skriver KO.

Vidare skriver KO att bankerna, ARN och bankkunderna behöver få klara riktlinjer för vad som gäller vid olika former av bedrägerier.

–Det är mycket viktigt att vi får en tydlig praxis även för de fall där den drabbade själv tryckt på bankdosan, swishat eller på annat sätt aktivt genomfört överföringen under bedrägeriet. Den som utsätts för ett bedrägeri är ju övertygad om att det är banken som ringer och agerar utifrån det, säger Konsumentombudsman Cecilia Tisell, i ett pressmeddelande.

70 kronor kvar på kontot

Christina såg dagen efter att hon blivit uppringd att över 130 000 kronor saknades på hennes konto. Utöver de pengar hon swishat själv hade bedragaren även fört över pengar från hennes sparkonto.

– Jag såg också att de hade handlat för 34 000 kronor på Zalando. På morgonen efter hade jag bara 70 kronor kvar på kontot, säger Christina.

Så fort hon insåg vad som hade hänt polisanmälde hon händelsen. Hon kontaktade även Zalando, som stoppade betalningen.

– Jag har alltid varnat mina barn för bedrägerier och är fullt medveten om vilka risker det finns kring det. Men den här mannen var så otroligt skicklig och trovärdig, speciellt när han uppgav vilka transaktioner jag nyligen gjort, så jag trodde honom, säger Christina.

Senare under året greps en man misstänkt för bedrägeriet. Han dömdes senare till tre års fängelse för bland annat penningtvättbrott.

Enligt domen ska han betala 59 400 kronor till Christina.

Men trots att det finns en dom har Christina inte fått tillbaka sina pengar.

”Otroligt stressad”

– Jag har varit i kontakt med Kronofogden, men han har inga pengar så det går inte att utmäta. Därefter kontaktade jag Brottsofferfonden, men de sa att de inte kan göra något eftersom han inte satt i fängelse då brottet skedde, säger hon.

Eftersom det var hon själv som laddade ner Swish och gjorde de första utbetalningarna täcker inte hennes försäkring. Hennes bank Nordea uppger att inte heller de kan göra något.

– De beklagar bara det som har hänt. Jag har försökt med allt och ringt otaliga samtal, fått avslag efter avslag. Det slutar bara med att jag skickas runt och jag vet inte längre vad jag ska göra, säger hon.

– Jag känner mig otroligt stressad och vet inte längre vad jag ska göra, vart jag ska vända mig eller hur länge jag orkar, fortsätter hon.

Nordea: Beror på det enskilda fallet

Nordea vill inte uttala sig om enskilda fall, men säger att banken ser allvarligt på när kunder råkar ut för bedrägerier.

”Huruvida en kund har rätt till ersättning beror på det enskilda fallet. Den som anser sig ha blivit utsatt för eller har blivit utsatt för ett bedrägeri ska polisanmäla och kontakta banken snarast”, skriver David Henriksson, presskommunikatör Nordea.

Han skriver också att varje fall prövas individuellt, samt att de har ett system för att motverka och upptäcka bedrägerier.

”Nordea arbetar också kontinuerligt med att utveckla dessa samt att informera våra kunder om hur de bäst skyddar sig”, fortsätter han.

Följ ämnen i artikeln