Stjärnsäljaren tjänade över en miljon förra året

Publicerad 2015-10-14

Bor i lyxlägenhet på exklusiva Östermalm och minglar med kändiseliten på Stureplan

Den 35-årige stjärnsäljaren på skojarbolagen 118700 och Riksdelen jobbar på provision och tjänade förra året över en miljon kronor.

På ljudinspelningar hörs hur han lurar kunder under säljsamtalen.

– Han var väldigt påstridig och till slut orkade jag inte sitta och diskutera så då blev det så att jag fick betala den där fakturan, säger Anette Andersson på Huddinge rör.

Anette Andersson råkade ut för stjärnsäljaren. Hör hela deras samtal här nedan.

Det går bra ekonomiskt för stjärnsäljaren – provisioner på 20 procent eller mer gör honom till en av de bäst betalda telefonförsäljarna.

I våras låg en bostadsrätt på 97 kvadrat på exklusiva Östermalm i Stockholm ute till försäljning för 7,75 miljoner.

Någon månad senare flyttade stjänsäljaren in på adressen.

Poserade med prinsessans vän

Han är ett känt ansikte på klubbarna runt Stureplan. På en bild poserar han tillsammans med prinsessan Madeleines dåvarande väninna, Stephanie af Klercker, som nu är gift med Jonas Bergström.

På en annan bild poserar han tillsammans med musikproducenten och före detta idoljurymedlemmen Andreas Carlsson.

Aftonbladet har lyssnat på flera av stjärnsäljarens samtal och han använder olika bluffar i olika samtal. Han har bland annat uppgett att  han ringer från nummerupplysningen utan att säga sitt företags namn.

”Sprider rena lögner”

Anette Andersson är ett av hans offer. Hon var upptagen på jobbet när samtalet kom och förklarade att företaget hon jobbar på, Huddinge Rör, inte ville betala för att finnas med i Riksdelen.

Stjärnsäljaren svarade att det då måste bli en uppsägning och att det är ett abonnemang som Huddinge Rör har haft.

Detta var en ren lögn, det finns inget avtal om uppsägningstider.

Anette Andersson fick sedan en faktura från Riksdelen på 6 338 kronor.

”Ja, det är en uppsägningsavgift så att säga. För ni har inte sagt upp”, sa mannen under samtalet.

Han sa också till Anette Andersson att han hade varit väldigt snäll och att han skulle dra av reklam- och tryckskatt för att Huddinge rör hade varit kunder.

Det här är också bluff.

– Det är ingen reklamskatt på reklam eller texter som offentliggörs på internet, säger Marie Matsson, sektionschef på Skatteverket.

Anette Andersson inser att hon blev blåst av Riksdelens säljare:

- Ja, jag känner mig jättelurad eftersom vi inte ville vara med längre. Då ska jag ändå sitta och betala för ett år till som vi inte vill ha.

Vad tycker du om att de håller på så här?

– Jag tycker inte det är acceptabelt.

När vi visar bilder på stjärnsäljaren från olika Stureplansmingel och hur han poserar med prinsessan Madeleines dåvarande väninna blir Anette Andersson helt stum. När hon sedan får se bilder på en av ägarna till två nummerupplysningsföretagen och stora champagneflaskor, säger hon:

– Bedrövligt. Det ser ju ut som de festar hej vilt. De ser ut att ha det väldigt bra och lurar andra företag på pengar. Såna här ska inte få finnas tycker jag.

Vad tror du om deras tjänster då, tror du ni har haft någon glädje utav det här?

– Nej, jag tror inte vi har haft någon glädje alls utav dem faktiskt. Jag tror det har varit buffel och båg rakt.

– Jag hoppas de blir stoppade i framtiden.

Tack vare Dick Malmlund på företaget varningsinfo fick Anette Andersson till slut hjälp att bestrida och slippa betala något till Riksdelen.

Malmlund kontaktade en chef på nummerupplysningsföretaget och säger att det inte finns några regler om uppsägningstider:

– Det är ettårsavtal. Det finns absolut ingen automatisk förlängning.

– Det här är skamligt.

En annan som blivit uppringd av stjärnsäljaren är chefen för en skola utanför Stockholm:

– Vi har haft samtal med Dick Malmlund på Varningsinfo och kommer inte fortsätta med Riksdelen, säger skolchefen som nyligen betalade en årsavgift på 8737 kronor.

I säljsamtalet ger säljaren sken av att Riksdelen, som knappt har några besökare, är mycket bättre än Eniro och Hitta.se:

”Där har vi faktiskt stuckit ut hakan väldigt hårt, men de kommer väl följa efter nu så får vi se eller så rider de vidare på sin statistik där helt enkelt.”

När Aftonbladet kontaktar stjärnsäljaren för att be honom kommentera vad han sagt till olika kunder vill han inte svara på några frågor.

– Jag får hänvisa dig till Johan Lind gällande detta, säger han.

Johan Lind är delägare i bolagen och har svarat skriftligt på alla Aftonbladets frågor om att kunder luras. Hans svar publiceras i sin helhet på aftonbladet.se.

Följ oss på Facebook Tipsa oss på granskning@aftonbladet.se

Hör hela samtalet mellan Anette och stjärnsäljaren

Följ ämnen i artikeln