Verum sågas av KO

Publicerad 2013-06-26

Reklamen för Verums fil och yoghurt sågas av Konsumentombudsmannen.

Det finns inga vetenskapliga bevis för att bakterierna i produkterna är bra för magen, enligt KO.

– Marknadsföringen är vilseledande för konsumenten, säger Emy Gustavsson på Konsumentverket.

Enligt reklamen innehåller Verums hälsofil och hälsoyoghurt miljarder goda bakterier, så kallad probiotika, som är nyttiga för magen och håller den i form.

Men enligt Konsumentombudsmannen (KO) är det bluff och Norrmejerier, som tillverkar Verum, får sig nu en rejäl sågning.

Enligt KO strider produkternas påstådda hälsoeffekter mot EU:s regler.

– Norrmejerier har helt enkelt inte kunnat bevisa att bakteriestammarna har de effekter som man påstår och marknadsföringen av produkterna är därför vilseledande för konsumenter, säger Emy Gustavsson, jurist på Konsumentverket.

”Gjort en hårdare tolkning”

Enligt Norrmejerier ändrade de sin reklam för Verum hälsofil och hälsoyoghurt förra året.

Då infördes ett nytt, hårdare EU:direktiv om vilka hälsoeffekter man får påstå i reklam.

– Nu har Konsumentverket gjort en hårdare tolkning av reglerna och vi tar självklart till oss av det. Vi vill inte vilseleda våra kunder, säger Maria Skogelid, brand manager för Verum.

Vilka belägg har ni för de påstådda hälsoeffekterna?

– Vi har gjort ett flertal studier på Verumbakterierna sedan lanseringen 1989. Att vi nu fått en anmälan beror på att EFSA (European Food Safety Authority) inte godkände någon probiotika alls för hälsopåståenden, säger Maria Skogelid.

”Beviset väldigt tunt”

Probiotika, levande bakteriekultuer, sägs vara bra för magen eftersom den gynnar tarmens naturliga bakterieflora.

Men det är tveksamt om bakterierna faktiskt ger så stor effekt som många påstår, säger Elisabeth Rotheberg, chefsdietist vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

– Vi tror i alla fall att probiotika inte skadar människor. Men det vetenskapliga beviset för vad det skulle vara bra för magen är väldigt tunt, säger hon.

Hon tycker att många företag överdriver när de säger att deras produkter som innehåller probiotika är bra för magen.

– Det finns ju människor som upplever effekter av detta och det är väl jättebra för den enskilde. Men det är inte ett skäl starkt nog för att rekommendera och ordinera patienter att ta detta.

”Bottenskappet av marknadsföring”

Bland konsumenterna är reaktionerna blandade när Aftonbladet berättar om Verums bluff.

Åsa Appelgren, 50, köper alltid Verums hälsoyoghurt eftersom hon tror på reklamen.

– Men jag har inte märkt någon skillnad. Det är trist om den inte stämmer men jag tycker samtidigt att man får ta till sig det som man själv tror på.

Andra reagerar med bestörtning.

Hannes Tomani, 23, blir besviken när han får höra att reklamen inte stämmer.

– Det gillar jag inte alls, det är bottenskrapet av marknadsföring, säger han.