Malmös kanal ska renoveras för mångmiljonbelopp

Publicerad 2020-06-22

Malmö stad behöver hosta upp 30 miljoner kronor under de kommande tre åren för att rädda delar av kanalen.

Träsponten som kanalens kanter vilar på sjunger på sista versen.

– I värsta fall kan det bli ett stort ras, säger Torbjörn Anderson, projektledare på fastighets- och gatukontoret, till Sydsvenskan.

Om ett par veckor ska byggarbetarna ha bytt de ruttna träplanken mot stålspont för 50 000 kronor metern längs den södra sidan av kanalen vid Södertull. Men i och med att stora delar av den 10,6 kilometermeterlånga kanalen är i behov av renovering kommer inte så påkostat material att användas hela vägen.

Enligt projektledaren Torbjörn Anderson får en del sträckor bara kosta runt 10 000 kronor metern, om budgeten ska hålla. För att lyckas med det kommer bland annat en kombination av stålbalkar och plastkomposit användas.

”I värsta fall kan det bli ett stort ras”

Fastighets- och gatukontoret ska få 10 miljoner kronor per år, mellan 2021 och 2023, för att bygga om sex sträckor i Kungsparken, Slottsparken och längs Citadellsvägen. Men även andra sträckor som inte är inkluderade i beräkningen är i stort behov av renovering. Bland annat sträckan på 400 meter som går mellan Amiralsbron och falafelkiosken vid Stadsbiblioteket.

Där har träkonstruktionen från sextiotalet rört sig mellan 10 och 20 centimeter och ruttnat så pass att slänten riskerar att glida ner i kanalen om den inte renoveras inom de kommande åren.

– I värsta fall kan det bli ett stort ras där och då skulle det kosta jättemycket att laga. Bilarna kommer inte hamna i vattnet, men om en jättestor, tung lastbil kommer där skulle kanten kunna rasa om ingenting görs, säger Torbjörn Anderson till tidningen.

Mellan 2021 och 2023 har man en budget på 10 miljoner kronor om året för att bygga om några av de värst drabbade delarna av kanalen.

Följ ämnen i artikeln