För mycket kött påverkar hälsan negativt

Av: 

TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Den som är rädd om hälsan gör klokt i att inte äta för mycket rött kött.
Foto: Natalia Lisovskaya /Shutterstock
Den som är rädd om hälsan gör klokt i att inte äta för mycket rött kött.

NYHETER

Köttets vara eller icke vara är ständigt på tapeten. För det är inte bara för klimatet som kött är skadligt. Hälsan tar också stryk, även om vetenskapen inte är helt överens på den punkten. Den senaste forskningen visar dock att det kan finnas en poäng att låta steken vara.

Förutom att kött inte är bra för klimatet, påverkar rött kött och processat kött också hälsan negativt. Risken för både cancer och hjärtkärlsjukdomar, som hjärtinfarkt och stroke, ökar.

Åtminstone är det vad exempelvis WHO anser, som i sina råd beskriver processat kött, till exempel korv, som cancerogent, det vill säga cancerframkallande, och rött kött som "antagligen" cancerogent. Det svenska Livsmedelsverket manar också till försiktighet och uppmanar människor att inte äta mer än 500 gram kött per vecka.

Fisk – inte kött

I oktober förra året kom en studie som tonade ner riskerna. Visserligen finns en risk, men den är så liten att den i praktiken är försumbar, menade forskarna som presenterade sina bevis för detta i Annals of Internal Medicine. Studien blev ifrågasatt, men faktum är att vetenskapen är långt ifrån enig om – och i så fall hur – farligt kött är.

Nu är det dags igen, fast nu går kunskapen åt andra hållet. Den här gången är det forskare vid bland annat Northwestern University i Chicago, USA, som anser sig ha funnit ytterligare belägg för köttets negativa påverkan på hälsan.

Efter att ha analyserat data från nästan 30 000 personer som följts i tre årtionden, drar forskarna slutsatsen att två portioner i veckan med rött kött, processat kött eller fågel – men inte fisk – är associerat med en ökad risk för hjärtkärlsjukdom med mellan tre och sju procent. Utöver detta är motsvarande mängd rött eller processat kött – men inte fågel eller fisk – associerat med en risk för förtida död, oavsett orsak, med tre procent.

Mer grönsaker

Forskarna, som presenterar sina resultat i Jama Internal Medicine, konstaterar att trots att riskökningarna är förhållandevis små, är de värda att ta på allvar. De samband som forskningen visar på är "robusta", säger de.

– Det är en liten skillnad, men det kan vara värt att försöka minska intaget av rött kött och processat kött, som skinka och korv, säger en av studieförfattarna, Norrina Allen vid Northwestern University, till tidskriften.

I stället förespråkar forskarna – precis som Livsmedelsverket – en kost mer baserad på växtproteiner, såsom nötter, bönor och grönsaker, samt fisk och skaldjur.

Publicerad:

LÄS VIDARE