KÖP DIG LYCKLIG

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-11

Så vill Svenskt Näringsliv öka handeln

KONSUMERA MERA Svenskt Näringsliv förmedlar i sin julkampanj att om vi shoppar mera så blir livet bättre.

Budskapet i Svenskt Näringslivs kampanj är glasklart.

Julhandla. Annars blir ditt liv jättetrist.

Det är varken sant eller ansvarsfullt.

Sopberg.

I går inledde arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv en annonskampanj. Genom tre sagor, som publiceras på helsidor i Sveriges största tidningar, vill organisationen sätta fokus på tre frågor som de anser särskilt viktiga; att göra vinst, att shoppa och att förändra lagen om anställningsskydd, las.

Inspirerande sagor

Den första sagan handlar om gumman som lyssnar på dem som tycker att vi handlar för mycket till jul. Hon drar ner på julshoppandet.

Vips dör den lokale handlaren. Och gumman får en urtråkig jul.

Budskapet är övertydligt. Shoppa loss, annars blir livet tomt och trist.

Bakom kampanjen står Tove Lifvendahl, tidigare ordförande i Muf och nu kommunikationschef på Svenskt Näringsliv. Hon anser att handel driver på utveckling och innovationer och ökar välståndet i hela världen.

Ökat välstånd

I grunden har Tove Lifvendahl och Svenskt Näringsliv givetvis rätt. Handel ökar välståndet – i hela världen. Den fantastiska utvecklingen i Kina och Indien skulle inte varit möjlig utan handeln. Om varje land skulle vara självförsörjande hade Sverige varken haft bilar, bananer eller mp3-spelare.

Men det finns ett djupt obehagligt budskap i Svenskt Näringslivs shoppingsaga. Nämligen att livet blir tråkigt om man inte shoppar. Att handla ger livet innehåll.

Det är precis det som shopaholics tycker. De skuldsätter sig över öronen för att kunna köpa den rätta handväskan, den rätta platt-tv:n.

Kan vara skadligt

Betydligt intressantare vore att fokusera på köparnas kollektiva makt. Att shoppa behöver nämligen inte alls vara rätt. Det kan vara direkt skadligt. Det avgörs vad man köper.

Den som köper solpaneler till villataket shoppar uthålligt. Den som fyller oljetanken gör det inte.

Mindre dåligt val

Den som köper kravmärkta apelsiner gör visserligen ett mindre dåligt val än den som väljer vanliga. Men bäst vore ett svenskt äpple.

Shopping har ytterligare en baksida. De svenska hemmen är proppfulla av saker som aldrig används.

I bästa fall ger det en livlig andrahandshandel. I sämsta fall ökar det bara på sopberget.

Att shoppa är möjligen kul. Men det är definitivt inte alltid rätt. Eller hur Svenskt Näringsliv?