Stjäl dina uppgifter i ny mejl-bluff

Uppdaterad 2015-06-29 | Publicerad 2015-06-27

Banken varnar för tjuvarnas knep

Många har drabbats av ett nytt bluffmejl med Swedbank som avsändare.

Mottagaren uppmanas att bekräfta sin kontoinformation inom 48 timmar.

Men mejlet är ett bedrägeri.

Många personer har fått ett bluffmejl från en avsändare som utger sig för att vara Swedbank.

I mejlet står det bland annat: ”Detta är ett automatiskt meddelande från systemet så du vet att du måste bekräfta kontoinformation inom 48 timmar. Ditt konto har fryst tillfälligt för att skydda den.

Nederst finns en länk för att logga in på Swedbank.

”Ser verkligt ut”

Umeåbon Erika Lundgren, 24, fick mejlet under lördagseftermiddagen, och tänkte på en gång att det inte kunde stämma.

– Jag visste direkt att det inte kan vara sant eftersom jag inte är kund hos Swedbank, säger hon.

Hon har aldrig tidigare fått ett bluffmejl med en bank som avsändare, men har en bekant som blivit av med pengar i en liknande bluff.

En person skriver på Swedbanks Facebook-sida att bluff-mejlet ser verkligt ut:

"Skrämmande att det är skrivet på bra svenska. Förr kunde man se att grammatiken var inte den bästa. Men nu är det inte samma sak."

Bluffmejl

Swedbank säger att det rör sig om ett phishingmejl, som går ut på att stjäla känsliga uppgifter, bland annat lösenord, meddelanden eller kreditkort.

– Vi kommunicerar aldrig med våra kunder på det här sättet. Stäng mejlet, det är det bästa du kan göra, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Hon uppmanar kunder att anmäla alla typer av bluff-mejl till Swedbank, samt att gå in på deras Facebook-sida för mer information.

Följ ämnen i artikeln