Maj blev en rekordmånad för Aftonbladet

Publicerad 2015-06-29

Aftonbladets team på plats vid tältet.

Aftonbladet har aldrig nått fler läsare än vad vi gör i dag.

I maj var ni över 3,5 miljoner om dagen som besökte våra sajter, använde appen eller köpte tidningen.

– Det är fantastiska siffror som återigen bevisar att Aftonbladet är Sveriges primära nyhetskälla, säger Antoaneta Nikolaeva, analyschef på Aftonbladet.

Statistiken talar sitt tydliga språk: det är till Aftonbladet som svenska folket går när de vill veta det senaste, läsa om nyheterna från Sverige och världen eller bara underhållas en stund.

I maj månad nådde Aftonbladet hela 3 586 000 läsare – varje dag.

– Läsarna uppskattar vår journalistik och väljer oss vid stora nyhetshändelser. Det är just läsarnas lojalitet och förtroende som gör att Aftonbladet fortsätter växa, säger Antoaneta Nikolaeva, Aftonbladets analyschef.

För inte nog med att ni är rekordmånga, antalet läsare blir bara fler och fler.

– De nya siffrorna för maj innebär en total ökning av räckvidden med 9 procent jämfört med samma period förra året.

Måns och hockey lockar

Allra mest ökar desktop, det vill säga Aftonbladets sajt för datorer, med 13 procent. Mobilläsningen har gått upp med 11 procent sedan maj förra året.

– Vi jobbar stenhårt med att vara Sveriges snabbaste, bästa och mest engagerade nyhetssajt. De nya rekordsiffrorna visar att redaktionen verkligen levererar varje dag, säger Michael Poromaa, nyhetschef.

Och det är de stora och breda nyhetshändelserna som gör att läsarna väljer Aftonbladets rapportering.

– Räckvidden drevs starkt av Nöjesbladets och Aftonbladet TV:s bevakning av Melodifestivalen samt av Sportbladets rapportering kring Hockey-VM, säger Antoaneta Nikolaeva.

Men det är inte bara för läsningen som en rekordpublik söker sig till Aftonbladet. Även TV-sändningarna drar en mångmiljonpublik.

– Det fanns ett stort intresse efter Måns vinst i Eurovision. Aftonbladet TV hade upp mot 1,6 miljoner startade strömmar under söndagen efter vinsten, säger Antoaneta Nikolaeva.

Full satsning på Almedalen

Även nu i juni jobbar alla på Aftonbladet hårt med att vara Sveriges främsta nyhetskälla. Politikveckan i Almedalen är i full gång, och Aftonbladet är givetvis på plats – med nyheter, avslöjanden, partiledarutfrågningar och givetvis alla talen med uppsnack och nersnack.

– Det är viktigt att ha ett högt tempo under Almedalen och varva snabb nyhetsuppdatering med tunga avslöjanden och granskningar, säger Jonathan Jeppsson, samhällschef.

Och han lovar en storsatsning på tv.

– Vi kör två tunga tv-block, ett på morgonen och ett på kvällen. Vi har flyttat hela vår morgonshow till Almedalen, med debatter, intervjuer och givetvis lite roliga grejer.

Följ ämnen i artikeln