Det här handlade strejkhotet om

Publicerad 2015-05-21

Förhandlingarna om nytt kollektivavtal bröt samman.

Konflikten handlade om lön och färre arbetsdagar för piloterna.

– Vi har tillsammans med SAS slutligen lyckats landa en mycket svår förhandling, säger Peter Larsson, ordförande för SPF:s SAS-piloter i ett uttalande.

Ett nytt kollektivavtal som gäller i ett år från i dag är klart. SAS och SPF kom överens på torsdagsmorgonen. Bland annat betyder det färre arbetsdagar per år för piloterna, en satsning på yngre piloter och en "mindre löneökning", enligt SPF.

"Vi har genom vår överenskommelse framförallt tryggat våra medlemmars arbetsplatser och totala arbetsbelastning på kortlinjer, vilket har varit en prioriterad fråga för oss", skriver pilotfacket i en kommentar.

Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal har pågått sedan årsskiftet då flygbolaget sade upp det förra. Men i förra veckan bröt diskussionerna samman.

Facket drog sig ur då man ansåg att parterna stod för långt ifrån varandra. Sedan dess har man också varslat om konflikt.

"Redan gjort eftergifter"

I ett pressmeddelande skrev SPF:s SAS-sektion att deras krav var att "få behålla våra svenska arbetsplatser till rimliga villkor" och att få balans mellan arbetstrygghet, arbete och fritid.

"Efter flera års lönesänkningar och stora besparingar på pilotkostnader för att rädda företaget, kräver vi nu en måttlig löneökning i nivå med övriga samhället", skrev fackledningen och lyfte fram att man tidigare gett SAS, som länge dragits med stora ekonomiska problem, "goda förutsättningar att överleva och växa i en mycket konkurrensutsatt omgivning".

– Den här konflikten handlar till stor del om att försvara våra arbetstillfällen och rättigheter till piloters karriärer i det gemensamma flygbolaget, har Peter Larsson, ordförande i SPF/SAS-sektionen tidigare sagt.

"Vi har varit lyhörda"

SAS var av en annan uppfattning.

– Vi tycker att vi har varit väldigt lyhörda för piloternas krav. Vi har försökt söka lösningar som både kan tillgodose deras behov och även göra så att SAS kan vara knivskarpa i den tuffa konkurrensen som vi ändå har i branschen, sa Malin Selander, presschef för SAS Sverige.

Hon poängterade att SAS inte vill försämra några löner och pensioner.

– Sedan vill vi fortsättningsvis erbjuda skandinaviska kollektivavtal. Piloterna ska vara anställda i Skandinavien, ha skandinaviska villkor och betala skatt och avgifter i det land där de är verksamma, till skillnad från andra lågkostnadsbolag som väljer andra bemanningslösningar.

"Ett avtal tar tid"

Klockan 9.30 på torsdagen var parterna överens. Malin Selander ville inte gå in på vad som sagts runt förhandlingsbordet under natten.

– Jag kan inte berätta vad som skett vid förhandlingsbordet men det är viktigt att man har en förhandling i dialog med parterna och inte bara en monolog från SAS, säger hon.

Vad gjorde att förhandlingarna drog ut på tiden?

– Det var inget särskilt som jag fått någon uppgift om, utan snarare ett antal punkter i ett avtal som tar tid, säger Malin Selander.

Följ ämnen i artikeln