Bankanställd lurade till sig två miljoner – av kundernas pengar

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2013-12-30

32-åringen jobbade på bank och lyckades lura till sig kundernas uppgifter.

Sedan tog han pengar från deras konton.

Totalt bluffade mannen till sig över två miljoner kronor – nu åtalas han.

– Han har kört på tills det tagit stopp, säger åklagare Lotta Nielsen.

32-åringen från Göteborg var anställd som handläggare på Nordeas supportavdelning.

Det utnyttjade han för att lura till sig pengar.

Upptäckte att det saknades pengar

När bankkunder ringde för att få hjälp bad han dem att ta fram sina kortläsare och ljög om att han behövde verifiera kunden. På så sätt fick han tillgång till kundernas internetbanker och de koder och uppgifter som angivits där.

Enligt åtalet som lämnades in till Göteborgs tingsrätt i dag pågick bedrägerierna mellan juni 2011 och maj 2012 innan 32-åringen stoppades.

– Kunder upptäckte att det försvann pengar på deras konton och undrade vad som hänt, i vissa fall sattes pengarna tillbaka direkt för att banken inte kunde förklara det, säger kammaråklagare Lotta Nielsen.

Nordea startade en utredning och trodde inledningsvis att man utsatts för en hackerattack.

– Efter en lång utredning kunde man spåra den här handläggaren som lurat till sig olika behörigheter, säger Lotta Nielsen.

Spelade bort alla pengar

Mannen hade då hunnit blåsa 36 av bankens kunder och fört över pengar från deras konton vid sammanlagt 194 tillfällen. Totalt lyckades 32-åringen lura till sig drygt 2,1 miljoner kronor.

– Allt har gått till spelkonton på utländska sajter, säger Lotta Nielsen.

Men bedrägerierna mot bankkunderna är inte de enda 32-åringen ska ha ägnat sig åt.

Han åtalas också för att ha kapat ett tiotal människors identiteter för att sedan teckna sms- och internetlån i deras namn.

Lotta Nielsen berättar att mannen fotograferat sitt eget pass och sedan använt bildredigeringsprogrammet Paint för att skriva in en annan persons personnummer. Han ska ha använt sig av olika tjänster för att säkerställa att personerna vars identiteter han kapade inte hade några betalningsanmärkningar. Upprepade gånger ansökte han sedan om lån på några tusen kronor innan han använde en annan kapad identitet för att söka nya.

Pengarna gick rakt in på hans eget konto.

32-åringen ska också ha använt flera familjemedlemmars pass att fotografera av samt flyttat runt på olika adresser – allt för att undgå att bli avslöjad.

”Körde på tills det tog stopp”

Sammanlagt bluffade han till sig nära 200 000 kronor med hjälp av de kapade identiteterna.

– Han fortsatte med detta fram till juli i år. Han har kört på tills det tagit stopp, säger Lotta Nielsen.

Polisens enhet för internetbedrägerier i Falköping har utrett ärendet.

– Man har sammanställt alla anmälningar runt om i landet, jag tror vi fått med det mesta, säger Lotta Nielsen.

Hon menar att fallet är ovanligt stort.

– Det är väldigt omfattande, det är nog i särklass det största jag haft i alla fall.

32-åringen åtalas för grovt bedrägeri i över 200 fall.

Han erkänner brott.

– Han vidgår att han gjort på det här sättet, men kan inte säga i vilken omfattning, säger Lotta Nielsen.

Alla personer som blivit bedragna har ersatts av antingen Nordea eller aktuellt kreditbolag. Nordea har dock inte gjort något anspråk på skadestånd, vilket de olika kreditbolagen gjort.

32-åringen, som sades upp från sitt jobb när bedrägerierna uppdagades, var bara initialt frihetsberövad och är på fri fot fram till rättegången. Det är ännu oklart när den kommer att inledas.

Följ ämnen i artikeln