Anette köpte presenter - då spärrade Swedbank kontot

Publicerad 2016-02-28

Anette Nivren handlade presenter på nätet.

Det blev för mycket för Swedbank som spärrade hennes konto.

– Nu har jag inte pengar till medicin eller mat, säger Anette Nivren.

Anette Nivren i Säter har många barn och barnbarn.

Den närmaste tiden infaller inte mindre än fem födelsedagar,

– I går var jag ute på e-bay och shoppade. Det blev kanske 20 beställningar men ingen större summa, det var bara småsaker.

Men när hon skulle betala för sina varor blev det tvärstopp. Enligt sajten nekade Swedbank att godkänna betalning med kortet.

Spärrat av bedrägeriavdelningen

– Väldigt konstigt, tyckte jag. Jag visste att jag hade pengar på kontot och kortet var utbytt bara en månad tidigare.

När Anette Nivren kontaktade banken fick hon beskedet att Swedbanks bedrägeriavdelning spärrat kortet och att hon skulle få ett nytt i mitten av nästa vecka.

–Jag blev ju fly förbannad. Vad ska jag göra? Jag har bara ett kort och där har jag alla pengar som jag inte kommer åt.

”Misstänkta mönster”

Swedbanks presstalesperson Claes Warrén säger att han inte känner till just Anette Nivrens fall.

– Men vi övervakar rörelser och om man upptäcker misstänkta mönster så kan vi spärra kortet.

Borde ni inte kontakta kunden innan ni gör det?

– Jo, det försöker vi göra, via telefon eller mejl.

Anette Nivren hade sin telefon precis bredvid sig och har inte fått något samtal.

– Jag har gått igenom mejlen och skräpposten och loggat in på min banksida för att se om de skickat något meddelande. Men det har de inte, säger Anette Nivren.

Claes Warrén säger att Swedbank förstås ska hjälpa Anette Warrén om hon tar kontakt med telefonbanken eller närmaste bankkontor.

Er telefonbank erbjöd sig att läsa upp numret till det nya kortet över telefon utan att veta vem hon var. Är det inte märkligt om man nu verkligen trott att det rörde sig om bedrägeri?

– Jag kan som sagt inte kommentera just det här fallet.

Är det inte så att om någon kommit över kortuppgifter olagligt så är det banken som får stå för kostnaderna?

– Jo, är kortet till exempel skimmat så ersätter vi kunden.

Så egentligen är det era egna pengar ni skyddar genom att spärra kort?

– Det är ett skydd för både oss och kunden, säger Claes

Följ ämnen i artikeln