Banker lockar kunder med gratis tjänst – sen tar de betalt

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2013-01-15

Bankernas satsning Swish ska göra mobilbetalningen folklig.

Nu är det gratis men snart börjar bankerna ta betalt. Nordea och Danske Bank är dyrast.

– Det är upp till varje bank att ansvara för kunderbjudanden och prissättning. Vi har tittat på det och för vår del kommit fram till att 1,50 kronor är ett rimligt pris för det värde som tjänsten utgör, säger Daniel Wahlström, chef för mobila tjänster på Danske Bank.

För ungefär en månad sedan lanserades Swish, en lösning som ska göra det möjligt att med mobilen betala för en tjänst eller vara mellan två personer.

– Ambitionen är att det här ska bli en tjänst som används frekvent, oavsett om det är att man skickar pengar till barn i form av veckopeng eller delar en middag på stan eller köper en bil eller liknande på Blocket. Vi tror att man kommer använda tjänsten ganska frekvent, säger Daniel Wahlström på Danske Bank.

Sticker ut

Men av de sex banker som ligger bakom satsningen sticker Nordea och Danske Bank ut. De tar 1,50 kronor per betalning jämfört med 1 krona för de övriga bankerna.

– Vi gör lite olika bedömningar när vi sätter priser, vårt erbjudande är gratis i ett år, sedan kostar det 1,50 kronor per betalning. Det är det som gäller nu, säger Helena Östman, informationschef på Nordea.

Övriga banker väljer att börja ta betalt av sina kunder redan när halva 2013 gått och Swedbank inför en månatlig avgift på 5 kronor, utöver 1 krona per betalning.

Inte satt för evigt

På bankerna hoppas och tror man att tjänsten ska slå stort.

– Intresset är väldigt stort. Det är drygt 100 000 personer som laddat ner appen för samtliga banker. Vi har fått mycket feedback om att den är populär, säger Daniel Wahlström.

På Nordea uppger man att man kommer följa utvecklingen och att prissättningen kan komma att ändras.

– Vi är ju på en konkurrensutsatt marknad. Priser är inget som sätts för evigt, säger Helena Östman på Nordea.

Följ ämnen i artikeln