Lantmännen Axa återkallar müsli

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-02

"Det kan finnas glas i dinkelmüslin”

Lantmännen Axa återkallar sin dinkelmüsli under varumärket Axa Balance med bäst före datum 6 maj 2008 och 9 maj 2008.

Anledningen: Det kan finnas glas i en av de råvaror som ingick i produktionen vid dessa två tillfällen.

Enligt Jenny Fridh som är informationschef vid Lantmännen Axa kan det finnas risk för glas i en råvara som finns i dinkelmüslin.

– Det som har inträffat är jätteallvarligt. Jag hoppas verkligen att ingen har kommit till skada, säger Jenny Fridh till aftonbladet.se.

I förra veckan återkallades brödet Axa kärnor/protein+ av samma anledning. Efter analyser har företaget slagit fast att glaset kom fråni ett parti pumpakärnor.

– Vi fick återkalla brödet och med anledning av analysresultatet kontrollerade vi även dinkelmüslin.

Olycklig slump

Även müslin innehåller nämligen pumpakärnor och de produkter som nu återkallas innehåller pumpakärnor från samma leverantör och från samma parti som brödet man tidigare slog larm om.

– Brödet görs på en annan fabrik på ett annat företag inom koncernen. Men man har köpt in pumpakärnor från samma kinesiska leverantör och det visade sig även vara samma parti. Det här är verkligen en olycklig slump och vi har tagit det här på största allvar, säger Jenny Fridh.

Finns partiet med müsli ute i butik?

– Vi lägger inget på lager utan den har funnits i butik sedan i augusti.

Har ni fått några klagomål hittills?

– Vi fick en reklamation för tre veckor sedan där man ska ha hittat fragment av glas. Vi ske se om det hör samman med detta.

Trippelkontroll

Nu genomför Axa Lantmännen en extra kontroll av pumpakärnorna för att undvika fler glaslarm.

– Tidigare kontrollerades råvarorna en gång av leverantören i Kina som gick igenom och rensade partiet från oönskade partiklar, samt en gång i Sverige. Nu gör vi en trippelkontroll eftersom vi ser allvarligt på det här.

Jenny Fridh uppmanar oroliga konsumenter att höra av sig till Axa om de har frågor och känner oro inför att köpa deras produkter.

– Det som är viktigt för oss är att den som känner någon som helst tvekan inför produkten kan ta kontakt med vår konsumentkontakt. Det ska man göra om man känner sig orolig.

Har du hittat märkliga saker i din
mat?