Varnar för bank-bluff via Facebook

Uppdaterad 2016-02-05 | Publicerad 2016-02-04

”Handlar om mycket pengar”

Bluff-fakturor och bankbedrägerier har den senaste tiden tagit sig in på sociala medier.

Nu varnar polisen för bankliknande sidor som lägger till kunder som vän - och tar deras pengar.

Tidigare i dag fick Christian Malmström, 31, från Genarp en underlig vän-förfrågan på Facebook, från ett konto vid namn ”Swedbank Sverige säkerhetsavdelning”.

– Jag tyckte att det var lite konstigt, men jag accepterade, säger han. Man vet ju aldrig. Jag är dessutom en ganska ny kund där.

Efter två-tre minuter hörde de av sig i chatten.

– De skrev att de hade tekniska problem och frågade om jag kunde logga in via mobilt Bank-ID, säger Christian. Redan där tyckte jag att det var konstigt, så jag ville testa dem lite.

Christian svarade att han inte kunde logga in och fick till svar att han skulle försöka logga in med sin bankdosa. Men även här svarade Christian att det inte gick.

– Då började de fråga om personnummer och andra uppgifter och då tänkte jag ”nä, absolut inte”!

När började du bli misstänksam?

– Det var egentligen direkt när de lade till mig. Sen när de började skriva till mig tänkte jag ”varför skulle de välja ut just mig? En vanlig liten Svensson i lilla Genarp?”

Nytt att utge sig för att vara bank på Facebook

Jan Olsson är bedrägerisamordnare vid Bedrägeriroteln i Stockholm. Han känner igen tillvägagångssättet.

– Ja, bland annat den här ”Swedbank Sverige säkerhetsavdelning” ser vi hela tiden, säger han.

Så det här är inget nytt?

– Bedrägerier på Facebook är inget nytt, men att man just utger sig för att vara från en bank, någon man ska lita på, det började vi se först sent i höstas.

”Följer pengarna”

Han berättar att när tjuvarna lägger upp ett Facebook-konto där de utger sig för att vara en bank blir det enkelt att vilseleda ”kunder”.

– De skyller vanligtvis på något ”fel” och ber dig om bankinloggning via dosa och då försvinner pengar från ditt konto.

Hur arbetar ni på polisen med det här? Tar ni ner sidorna?

– Oftast anmäler banken sidan till Facebook och då går det ganska snabbt att få ner den, men då är ju skadan oftast redan skedd. Vi följer främst pengarna och ser vart de tar vägen. Jag kan inte gå in närmare där, men vi är inte helt ovetande.

Hur mycket pengar kan det handla om?

– Har inga generella siffror, men det finns egentligen inga begränsningar. Det handlar om mycket pengar, så mycket kan jag säga.

Jan Olsson säger att det är tråkigt att det händer.

– Det är genomtänkt av banditerna att utge sig för att vara någon man litar på.

”Ett växande problem”

Claes Warrén är presskontakt på Swedbank och säger att de aldrig kontaktar kunder om personliga uppgifter på det sättet.

– Nej, det gör vi via säkra kanaler, säger han. Och så fort vi får kännedom om en sådan här händelse kontaktar vi Facebook för att stänga ner bluff-sidan.

Han säger att det är ett växande problem att bedragare utger sig för att vara banker på sociala medier.

– Vi vill gärna att man kontaktar banken direkt och talar om det här, så vi kan hjälpa till att stoppa det.

Christian Malmström tycker att det är tråkigt att folk blir av med pengar på det här sättet och vill hjälpa till att varna andra.

– Lyckas jag hindra någon från att bli lurad på det här sättet blir jag glad, säger han.