Blev blåst på 38 000 - får inga pengar av banken

Publicerad 2015-07-16

En bedragare tog 38 000 kronor från Ninas bankkonto på Swedbank genom att de lyckades komma över hennes personliga koder.

Banken vill inte ge tillbaka de pengar som Nina blev av med, trots att de vet att hon har blivit utsatt för ett bedrägeri.

I en fräck kupp försvann 38 000 kronor från Ninas sparkonto. Pengar som hon just hade börjat spara ihop.

– Jag har precis fått ett fast jobb och för första gången i mitt liv kan jag spara ihop pengar. Jag har tänkt köpa lägenhet så småningom, säger Nina, 25.

Stal personliga koder

Nina kollade sitt banksaldo på mobilen som vanligt, när hon upptäckte att pengarna var borta. Hon kontaktade Swedbank. Efter lite efterforskningar visade det sig att en person hade loggat in på hennes konto på internet, genom att använda hennes personliga kod. Pengar fördes då över från hennes sparkonto till personkontot. Sedan ringde en kvinna in till Swedbank, påstod att hon var Nina, och uppgav en annan av Ninas personliga koder. Sedan fördes 38 000 kronor över från Ninas konto till ett annat bankkonto.

Hur bedragarna har fått tag på Ninas personliga koder är ett mysterium, enligt Nina. Sedan över ett år tillbaka använder hon bara mobilt bank-ID för att logga in och hon säger att hon till och med har glömt sina personliga koder.

– Det är väldigt märkligt. Jag har inte skrivit upp dem någonstans, varken i mobilen eller på papper. Så dum är jag inte. Jag har till och med glömt bort de här koderna för att jag inte använt dem på så länge, säger hon.

Swedbank har spelat in samtalen från personen som uppgav att hon var Nina. Det är en person med helt annorlunda röst och dialekt. Banken har också sett att pengar förts över till ett annat konto, mot Ninas vilja. Ärendet har lämnats över till polisen. Att Nina har blivit lurad är alltså både hon själv och banken överens om. Men Swedbank vill inte betala ut det beloppet som Nina blev av med.

"Ord står mot ord"

– Om vi ser att det har gjorts en korrekt inloggning och någon använt sig av korrekta koder så blir det ju svårt, allt ser ju korrekt ut. Då står ord mot ord, tyvärr. Då kan det bli svårt att få tillbaka pengarna, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Hon säger att banken alltid gör en enskild bedömning från fall till fall. Om kunden inte är nöjd med bankens svar kan de alltid vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att göra en överklagan där.

– Det är förstås alltid jättetråkigt när en kund råkar ut för den här typen av bedrägerier, säger Anna Sundblad.

Nina säger att förtroendet för Swedbank är förbrukat.

– Jag kommer att byta bank, det är inget snack om den saken.

Fotnot: Nina vill inte framträda med sitt efternamn.

Följ ämnen i artikeln