SLAKTEN

Uppdaterad 2019-06-24 | Publicerad 2011-03-03

F-kassan lägger ner över 100 lokalkontor ”Folk kommer få vänta längre på ersättning”

Stänger Hans Hellmark, servicehandläggare på Försäkringskassan i Sundbyberg, tror att nedbantningen kommer att resultera i att människor kommer att få vänta längre på att få ersättning. ”Vi hjälper ju till med att fylla i olika blanketter”, säger han.

Regeringen skär ned på Försäkringskassan.

Nu tvingas myndigheten lägga ned sina lokala kontor.

– Det här visar att man inte riktigt inser följderna, säger Adriana Lender, Försäkringskassans generaldirektör.

Försäkringskassan i Sundbyberg tvingas stänga.

Försäkringskassans servicekontor i Sundbyberg är det en timme kvar till stängning – men det är fortfarande fullt av människor.

Föräldrar. Sjukskrivna. Invandrare. Pensionärer.

”Stället behövs”

Hit vänder de sig för att få hjälp med att fylla i blanketter och få svar på frågor om sjukregler eller föräldrapenning.

– Det märks att det här stället behövs. För det är alltid fullt av folk, säger pensionären Lennart Lund.

Nu innebär regeringens sparkrav att kontoret läggs ned.

Anslag dras in

– Jag är rädd för att de här människorna kommer att få vänta längre på sin ersättning. Vi hjälper ju till med att fylla i olika blanketter. Nu får handläggaren ta över det arbetet. En komplettering kan då åka fram och tillbaka innan den är klar för beslut, säger Hans Hellmark, servicehandläggare.

Orsaken till nedskärningarna är att regeringens tidigare tilläggsanslag dras in, vilket minskar myndighetens anslag med 300 miljoner kronor 2013.

– Tidsramen är väldigt snävt satt. Det är inget rimligt sparbeting om vi inte ska vidta drastiska åtgärder, säger Adriana Lender, Försäkringskassans generaldirektör.

Sparpaketet innebär att myndigheten nu drar sig ur 112 servicekontor som drivs tillsammans med Skatteverket.

Och man lägger också ned ett 20-tal av de egna lokalkontoren.

Totalt kan Försäkringskassan komma att minska sin personalstyrka med tusen personer de kommande åren.

Nu blir det enda sättet att nå myndigheten via telefon eller internet.

Aftonbladet har förgäves sökt socialförsäkringsminister Ulf Kristersson.

Men han hade inte möjlighet att bemöta kritiken, som i stället besvarades av hans statssekreterare Anna Pettersson Westerberg.

”Ska inte påverka”

– Det man kan konstatera, som Försäkringskassan själva skriver, är att de bedömer att det här inte ska påverka handläggningen. Deras kärnverksamhet, säger hon.

Så regeringen tror inte att det kommer att påverka någonting att man lägger ned över 100 kontor?

– Jag kan konstatera att Försäkringskassan själva ...

Men vad är regeringens bedömning?

– Vi har i det här läget Försäkringskassans underlag att gå på. Och i den analys som de gör har de prioriterat sin verksamhet framför informationssidan.

Men Försäkringskassan bedömer ju att tidsramen är för snäv och att det kommer påverka verksamheten. Vad är er åsikt om det?

– Jag har inte fått information om att det ska påverka verksamheten i termer av handläggningstider.

Hur mycket till kan Försäkringskassan effektivisera sin verksamhet?

– De har jag ingen bedömning av.

Följ ämnen i artikeln