Uppmanar till bojkott efter Zaras nya kampanj

Uppdaterad 2023-12-18 | Publicerad 2023-12-10

En av bilderna från kampanjen som kritiseras.

Kritiken mot klädjätten Zaras nya reklamkampanj haglar på sociala medier.

Kampanjen ifrågasätts för att anspela på kriget i Gaza och för att visa en kropp insvept i vitt tyg och en kartongbit som liknar kartan över Palestina.

”Vårt lidande är inte er estetik”‚ skriver en person på X.

Följ ämnen
Gaza

Det är den sprillans nya kampanjen ”The Jacket” som fått Zara att hamna i blåsväder.

Enligt kritiken är reklamen lik bilder från kriget i Gaza.

Nu uppmanar tusentals användare i sociala medier till bojkott av klädjätten, och hashtagen ”BoycottZara” växer på både Instagram och X.

Modellen kritiseras

Ansiktet utåt för kampanjen är den amerikanska modellen Kristen McMenamy.

Även hon kritisteras nu i sociala medier.

I delar av Zara-kampanjen bär McMenamy på vad som ser ut att likna en kropp insvept i ett vitt tyg.

En bit kartong jämförs med hur kartan över Palestina ser ut.

I sociala medier kritiseras klädjätten även för att anspela på kafan, vilket är det bomullstyg som döda lindas in i inför en traditionell muslimsk begravning.

Andra lyfter att modellen står bland sten och bråte i reklamen.

Samt anklagar klädmärket för att använda en kartongbit som ska likna kartan över Palestina i bakgrunden.

”Bojkotta Zara. Vårt lidande är inte er estetik. Våra döende barn är inte er källa till inspiration”, skriver en användare på X.

”Sorgligt tondöv”

En annan skriver att bilderna från kriget i Gaza påverkat henne och att de inte hör hemma i en reklamkampanj.

”Jag hoppas att de inte var avsiktligt. Problemet med kampanjen är att de flesta av oss blivit väldigt traumatiserade av bilder från Gaza som visar det hemska som händer där. Med tanke på det skulle jag kalla den här kampanjen sorgligt tondöv”.

”Tack för att ni visar vilka ni egentligen är! Nu kommer vi spara mycket pengar!”, ”Vad i h-vete är det här?!” och ”Skäms!!!” är några av de andra, tusentals kommentarerna som rasar mot klädjätten.

Tar bort reklamen

Zara har ännu inte kommenterat kritiken offentligt.

Men när de publicerade sin nya jack-kollektion på sociala medier skrev företaget att den representerade deras ”engagemang för hantverk och passion för konstnärliga uttryck”.

På måndagen rapporterar Sky News att kampanjen plockats ner efter kritiken i sociala medier.

Bilderna som Zara publicerat på sin hemsida och sociala medier uppges nu vara borttagna.

På tisdagen publicerade Zara ett uttalande på Instagram. Bland annat skriver klädjätten att kampanjen fotograferades i september.

”Tyvärr kände sig vissa kunder kränkta av dessa bilder, som nu har tagits bort, och såg dem som något långt ifrån vad som var avsett när de skapades".

"Zara beklagar det missförståndet”.

I ett mejl till Aftonbladet skriver Zaras presstjänst i Sverige att man hänvisar till uttalandet på Instagram.

Följ ämnen i artikeln