Krav på mer granskning av regeringen och Pisa

Anna Lena Wallström/TT

Marc Skogelin/TT

Lars Larsson/TT

Publicerad 2021-05-06

Oppositionen kräver ytterligare granskning av regeringens agerande om de svenska Pisaresultaten.

De svar som utbildningsminister Anna Ekström (S) gav vid mötet med utbildningsutskottet räcker inte.

Anklagelserna mot henne om skönmålning kvarstår.

"Svaren Ekström gav på utskottet idag är djupt otillfredsställande", hävdar Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin i en skriftlig kommentar efter utskottets möte med Ekström på torsdagen.

Axén Olin skriver att ministern kände till att en stor exkludering av elever skedde när provet skrevs men att ministern "medvetet mörkat för att försköna resultaten svensk skola" och att regeringen varit nöjd med det.

Måste breddas

"Moderaterna vill nu att KU breddar sin granskning av Pisa-ärendet så att även de senaste veckornas uppgifter inkluderas, vi måste gå till botten med regeringens mörkande" anser Axén Olin.

Kristdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Christian Carlsson skriver i en kommentar efter att ha hört Ekström i utskottet att hon tidigare "har ljugit inför riksdagen" :

"....när hon svarat att hon inte ”haft några uppgifter som skulle antyda att elever exkluderats på felaktiga grunder…”

"Skolverket har felat, regeringen har mörkat och utbildningsministern har ljugit inför riksdagen. Det gör detta till en skolpolitisk praktskandal" hävdar Christian Carlsson och vill ha svar från statsministern vad han känt till.

SD:s utbildningspolitiske talesperson, Patrick Reslow, är inte heller nöjd.

– Jag kan inte säga att jag har fått svar på de frågor vi hade, nämligen: Varför har inte ministern nämnt någonting om den interna kritik som framkommit i promemoriorna under hela den här tiden?

SD-ledaren Jimmie Åkesson ansåg häromdagen att Anna Ekström bör avgå. Reslow säger att han inte kan svara på om den linjen gäller fortfarande.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kallad till utbildningsutskottets möte i dag, för att svara på frågor om hanteringen av Pisaundersökningen. Bilden är från den pressträff ministern höll efter det att Riksrevisionens kritiska rapport publicerats.

Uttänjda regler?

Utskottets möte dominerades alltså av Riksrevisionens granskning av den internationella kunskapsmätningen Pisa och hur den hanterades senast, 2018/19.

De svenska eleverna presterade då helt okej, strax över OECD-snittet, men berodde det på att reglerna tänjdes ut? Enligt Riksrevisionen går det inte att säga vad resultatet hade blivit om alla elever hade deltagit. Men helt klart hade Sverige den högsta andelen exkluderade elever av alla deltagande länder – långt över det tillåtna – och dessutom ett av de största bortfallen. Kärnan i Riksrevisionens kritiska rapport, som publicerades förra veckan, är att både Skolverket och regeringen borde ha gjort mer för att garantera ett rättvisande elevunderlag.

Skolverket har förklarat den höga andelen exkluderade elever med att skolorna vid testtillfällena hade så många nyanlända elever som kunde för lite svenska för att delta. Men enligt Riksrevisionen tolkade skolorna reglerna olika och undantog för många elever. Skolverket borde ha agerat, i stället för att luta sig mot OECD:s godkännande.

Riksrevisionen lyfter fram att tjänstemän på utbildningsdepartementet internt varslade om problemet, men att tjänstemännens rapporter aldrig togs upp med Skolverket.

Uppdrag i dag

Trots oppositionens hårda kritik efter mötet beskriver Anna Ekström mötet som "bra".

– Jag har så lugnt jag kan svarat på de frågor som kommit, säger hon.

På frågan om hon på mötet redogjort för något nytt i frågan svarar hon:

– Det som är nytt för mig efter Riksrevisionens rapport är dess intressanta genomgång av hur arbetet gick till i praktiken ute på skolorna, det vill säga hur skolsamordnarna tillämpade de ganska krångliga OECD-reglerna (om på vilka grunder elever får undantas, reds anm). För mig är det en nyhet, och ger mig anledning att säga att det är uppenbart att exkluderingsarbetet på skolorna inte fick det stöd det borde ha fått.

Anna Ekström lyfter alltså fram det arbete som Skolverket ansvarar för, det vill säga säkerställa att skolorna har reglerna fullständigt klara för sig. Hon berättar också att Skolverket i dag formellt får uppdraget att förstärka insatserna ute på skolorna.

– Det är en hemläxa Skolverket har att göra, säger Ekström.

Vad gäller oppositionsföreträdarnas kritik om medveten mörkning säger Ekström:

– Jag har bara ett enda intresse vad gäller Pisaundersökningen, och det är att vi i Sverige ska få tillförlitlig och korrekt information. Jag har hela tiden agerat, med de underlag jag fått, genom att ställa kritiska frågor till Skolverket om den höga exkluderingsgraden och de svar jag fått har gjort mig lugn med att Skolverket följt regelverket, säger Anna Ekström.

Pisa är en internationell studie som mäter 15-åringars förmågor i läsning, matematik och naturvetenskap.

Inget medvetet

Utbildningsutskottets ordförande Gunilla Svantorp (S) säger att det viktigaste svaret på frågan om mörkning framkom under riksrevisorn Helena Lindbergs talepunkt.

– Riksrevisorn var mycket tydlig med att hon bestämt vill avvisa att någon medvetet har fört någon bakom ljuset. Hon var jättetydlig och upprepade det flera gånger, att det är inte vad som står i Riksrevisionsrapporten, säger Svantorp.