Maria fick inte information om flickvännens död: Det föll bort

Fick 6 400 delningar på sitt Facebookinlägg: Har brustit på flera sätt

Uppdaterad 2022-08-22 | Publicerad 2022-07-23

När Marias flickvän Betsy dog i en cykelolycka dröjde det fyra dagar innan en läkare hörde av sig.

Enligt Nya Karolinskas utredning bröts inga rutiner i hennes fall – eftersom de inte fanns.

– Det verkar vara High Chaparall med deras rutiner, säger Maria Ahlsdotter till Aftonbladet.

Det var på Nya Karolinska som Betsy vårdades.

Det var i början av juni som Maria Ahlsdotter fick ett telefonsamtal av sin sambo Betsy. Sambon sa ingenting, men det hördes skrik i bakgrunden.

Maria, som var på deras lantställe, förstod att något var väldigt fel.

– Jag såg att en cyklist blivit påkörd av en lastbil på polisens hemsida och förstod att det var hon, berättar hon.

Hon satte sig i bilen och började ringa till sjukhusen. SÖS svarade snabbt och svarade att Betsy inte var där, men tipsade henne att kontakta Nya Karolinska.

Men att få kontakt med sjukhuset var som att försöka ta sig in på Pentagon, säger hon.

– Man kom till en automatisk växel med långa haranger med knappval. När man kom fram till en människa kunde den inte koppla till akuten utan en patientinformation.

Läkarens svar: Det föll bort

När hon kom fram efter lång väntan kunde den inte se vilka trauman som kommit in eller om Betsy var där. ”Ring om en halvtimme”, blev rådet. 

I panik ringer hon 112 som kopplar henne till polisen. I bilen får hon beskedet. 

– De säger att hon är död, men har ingen mer information. De sa att sjukhuset skulle kontakta mig.

Maria åker hem och berättar för sina barn. Och fortsätter försöka få kontakt med Nya Karolinska. Hon ringer 21 gånger bara under fredagen. 

Efter fyra dagar ringer läkaren som var med i traumarummet när Betsy dog. Då har en kurator lämnat otaliga meddelanden och satt upp en lapp på en dörr för att få någon att ringa Maria. 

– Ingen av oss fick veta när hon dog, vilka skador hon hade och hur hon såg ut eller vilken vård hon fick, säger Maria. 

Förklaringen Maria fick av läkaren var att ”det föll bort”. Hon upplevde honom nonchalant och det kändes som hon fick dra ut svar från honom.

Ett av Marias inlägg på Facebook.

Skrev ett Facebookinlägg

Maria kunde inte se Betsy, då hennes kropp redan var på Rättsmedicin för att obduceras. Efter en vecka fick hon och barnen se henne. 

– Då var hon inte i ett skick som man ska behöva se någon i, säger Maria. 

– Jag hade ju velat se henne på en gång. Det är det som har skadat mest, tanken på att hon var själv där när hon dog. 

Maria bad läkaren att anmäla händelsen som en avvikelse, något som inte gjordes. Tillslut gjorde kuratorn en anmälan. Men enligt sjukhuset hade man inte gjort något fel. Då ingen rutin finns för att kontakta anhöriga när en patient dör i ett traumarum hade ingen rutin brustit, enligt sjukhuset. 

– Där någonstans fick jag nog av hur det hanterat det här. Då skrev jag ett inlägg på Facebook om allt, säger Maria. 

I skrivande stund har det 6 400 delningar och människor i hela landet har hört av sig och uttryckt ilska, gett råd och stöd. 

Några dagar efter att inlägget blivit viralt kom nästa smäll. Karolinska sjukhuset lägger ut ett eget inlägg som svar på Marias. Hon och hennes sambo namnges och de förklarar varför de inte kunde se om hon var på akuten. 

Efter upprepade klagomål från Maria men även andra personer togs inlägget – som också las ut på Karolinskas intranät – bort efter ett dygn. 

– Jag har jobbat i vården och vet att det är sekretess, man får inte namnge patienter eller dela information om behandlingar de fått. 

Sjukhuset har anmält sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten.

”Ska inte ta fyra dagar”

Sjukhuset har anmält sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten. Aftonbladet har sökt Karolinska sjukhusets via presstjänsten men har inte fått svar på våra frågor. 

Till SvD säger Caroline Kevin, tillförordnad verksamhetschef, att de har brustit på fler sätt i Marias fall. 

– Det ska inte ta fyra dagar innan du får information. Vid ett sånt här tillfälle är det en chock för anhöriga och då vill man komma i kontakt med personalen på sjukhuset. Är det inte vi som ringer upp så ska du bli uppringd, säger hon. 

Hon säger, i motsats till sjukhusets egen utredning, att läkaren ska kontakta anhöriga. En förklaring till att man inte hittat Betsy direkt kan vara att hon fått ett reservnummer om de inte kunnat identifiera henne. 

Den förklaringen är Maria skeptisk till. Betsy hade sin plånbok med ID-kort med sig.

Maria har gjort en rad anmälningar mot sjukhuset: till polisen, Patientnämnden, Integritetsskyddsnämnden och ska anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg.

Förtroende för Karolinska är skadat. Hon väljer att ta händelsen vidare i hopp om att inte fler ska drabbas.

– Det har tagit tid, energi och fokus från det vi hade behövt ägna oss åt. Jag vill välja blommor till Betsys grav, ta hand om vår sorg och bygga upp våra liv igen, inte prata med Karolinskas presschef.