Detaljerna på vingen kan lösa gåtan

Publicerad 2015-07-30

Bevisen stärks för att vrakdelen som spolades upp på ön Réunion tillhör försvunna MH370.

Nu kan havstulpanerna på föremålet avslöja var planet kraschade.

– Det kan ge väldigt signifikant information, säger flygexperten Mary Schiavo till CNN.

Havstulpaner.

Malaysia airlines-planet MH370 försvann med 239 personer ombord i mars förra året efter avgången i Kuala Lumpur.

Nu talar allt mer för att vrakdelen som hittades på ön Réunion, öster om Madagaskar i Indiska oceanen, kommer från det försvunna planet. Under onsdagskvällen bekräftade en amerikansk myndighetsrepresentant att delen är från en Boeing 777, samma modell som MH370.

Det uppges inte finnas några fler försvunna plan av samma modell.

Ett utredningsteam från Malaysia har begett sig till Réunion.

– Det måste utredas vidare innan vi kan slå fast att att vrakdelen tillhör MH370, säger Malaysias transportminister Liow Tiong Lai, enligt AP.

”Fyra har kraschat. Tre har redovisats”

Mary Schiavo, flygexpert och tidigare överinspektör på USA:s transportmyndighet, menar att det räcker att konstatera att delen kommer från en 777 för att vara säker på att den tillhör MH370.

– Fyra plan av den modellen har kraschat. Tre av dem har redovisats. Om vrakdelen visar sig tillhöra en 777 är det definitivt MH370, säger hon i CNN:s tv-sändning.

Vrakdelen, en del av en flygplansvinge, hittades av städare som rensade upp kring strandlinjen. Den är omkring två meter lång och var täckt av havstulpaner när den upptäcktes.

Enligt Mary Schiavo kan havstulpanerna vara till stor hjälp för att lösa gåtan.

Tester kan avgöra hur länge vrakdelen befunnit sig under vatten. DNA-prover kan också göra det möjligt att ringa in var planet som vrakdelen tillhör slog ned, uppger Mary Schiavo i CNN:s sändning.

– Havstulpanerna är viktiga. Olika arter finns på olika ställen. Det kan ge väldigt signifikant information om var planet kraschade, säger hon.

Serienummer kan ge svaret

Samtidigt kan mysteriet lösas enklare än så. Hittar man ett serienummer på vrakdelen kan man omgående identifiera fyndet.

– Det visar inte bara vilken flygplansmodell det tillhör utan exakt vilken maskin det är, säger flygexperten Les Abend till CNN.

Réunion ligger tusentals kilometer från det 120 000 kvadratkilometer stora sökområde utanför Australiens västkust där man lagt stora resurser på att försöka hitta det försvunna planet.

Martin Dolan på den australiska trafiksäkerhetsbyrån uppgav att man inte nödvändigtvis behöver ändra sökområde om vrakdelen skulle visa sig komma från MH370.

– Det är fullt möjligt att något kunde ha drivit från vårt nuvarande sökområde till ön, säger han enligt Guardian.

Under en presskonferens i morse, svensk tid, försvarade Australiens vice premiärminister Warren Truss valet av sökområde. Enligt honom är det en ”realistisk möjlighet” att MH370-delar kan finnas långt från platsen där planet kraschade.

– Vrakdelen kan ha flutit väldigt, väldigt långt på 16 månader, säger han, och fortsätter:

– Bilderna på delen är inte oförenliga med en Boeing 777. Men det finns också andra möjligheter. Vi betraktar dock detta som en viktig ledtråd.

I natt gav Malaysia airlines ett uttalande där man uppgav att det fortfarande var för tidigt för att dra några slutsatser.

Följ ämnen i artikeln