Coop tvingas ta bort reklam efter kritik

Publicerad 2017-02-06

Reklam för Red Bull får skarp kritik från kunder

En reklamskylt på Coop Extra i Skutskär har fått kunder att rikta kritik mot butikskedjan.

– Det var ingen som ville något illa, säger Kajsa Liljegren, presskontakt på Coop.

Coop Extra i Skutskär har man tagit ett eget initiativ till att göra reklam för Red Bull, någonting som inte blev så varmt välkomnat av deras kunder. På reklamskylten har man skrivit ”Red Bull och vodka (utan vodka)” och kunder menar att det kan verka som att de gör reklam för alkohol, vilket inte rimmar med vad butikskedjan står för, skriver Expressen.

– Vi tror att det förmodligen är ett skämt, men inte ett lyckat sådant, säger Kajsa Liljegren, presskontakt på Coop som poängterar att det enbart är en lokalt producerad skylt.

Men du har inte pratat med någon från butiken?

– Nej, det har vi inte. Det var ingen som ville något illa.

Kommentarer som ”Hur tänkte ni?” och ”Väldigt ogenomtänkt. Hemskt, det är farligt att blanda, ta bort den Coop” har cirkulerat på Facebook och därför bestämde man för att ta bort den.

– Det var en kund som hade uppmärksammat skylten som skrev ett inlägg på Coop Sveriges Facebooksida. Efter det kontaktade vi ledningen och bad de ta bort skylten, vilket de gjorde på en gång. Så nu är den borta både på Facebook och i butik, säger hon.

Följ ämnen i artikeln