SJ ber om ursäkt till sina kunder

Uppdaterad 2024-02-08 | Publicerad 2024-02-07

SJ ber om ursäkt.

Detta efter vinterns alla sena avgångar.

”Svenska folket förtjänar något bättre, helt enkelt en järnväg som man kan lita på", skriver vd Monica Lingegård i ett mejl.

SJ har minst sagt haft en strulig vinter med att stort antal avgångar som ställts in och flera förseningar.

Nu ber de sina kunder om ursäkt i ett mejl.

"Det finns många orsaker till det och jag vill börja med att säga att alla ni kunder och hela svenska folket förtjänar något bättre, helt enkelt en järnväg som man kan lita på", skriver vd Monica Lingegård i ett mejl.

Hon förklarar att det har varit den värsta vintern för den svenska järnvägen på tio år.

"Jag vill inte skylla ifrån mig. SJ har ett stort ansvar för den situation vi befinner oss i. Vi är i full gång med att sammanställa och dra lärdomar av denna vinter för att i möjligaste mån undvika samma situation kommande vintrar", skriver Lingegård vidare i mejlet.

Monica Lingegård, vd SJ.

Orsaken: Väder och vind

Väder och vind uppges vara den största orsaken, enligt Lingegård, som påverkat tågen och rälsen. De stora snömängderna och den ihållande kylan har lett till att tågen måste vara inne längre tid på service.

”Tiden som våra tåg behöver vara på verkstad under vintertid blir helt enkelt längre än normalt och antalet tåg som kan gå i trafik blir därför färre. Därför drog vi ned trafikutbudet inför vintern, men inte i tillräcklig omfattning, visade det sig”, skriver hon vidare.

Lingegård skriver också att den svenska järnvägen är i dåligt skick och borde ha förbättrats för längesen.

Drygt 11 000 avgångar har ställts in under december och januari månad av alla tågbolag. Varav närmre 1 900 med SJ som operatör.