Hytten var inte förstärkt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-04

KIRUNA. Emil Nilssons förarhytt saknade förstärkning.

Det kan ha kostat honom livet.

– Alla fordon ska ha förstärkning därnere, säger Gruvtolvans ordförande Harry Rantakyrö.

Han är kritisk till att Emil Nilsson satt i en vanlig Volvolastbil som inte var anpassad till gruvarbetets risker.

Inom LKAB är sådana hytter standard. Men Emil Nilsson arbetade på det privata företaget Porjus Entreprenad.

– Han kanske skulle ha omkommit ändå, men det är utan tvekan fel, säger Harry Rantakyrö.

Arbetsmiljöverket kommer

LKAB:s vd Martin Ivert reste i går till Kiruna för att få en bild av olyckan.

– Vi ställer samma säkerhetskrav på entreprenörer som oss själva, säger han.

Varför hade förarhytten då inte förstärkning?

– Det är inget jag kan svara på i dag, utan något vi ska titta på.

I dag kommer inspektörer från Arbetsmiljöverket att börja utreda olyckan.

– Vi kommer att ta reda på om någon gjort sig skyldig till arbetsmiljöbrott, säger gruvinspektör Jan Andersson.

Om någon fälls väntar böter eller fängelse i upp till två år.

Både facket och LKAB:s ledning satt i går i långa krismöten. Ämnet var detsamma, men tonen skiljer sig helt.

– Vi vill vänta på resultatet av utredningen, säger Martin Ivert.

”Nu är det nog”

Det vill inte Gruvtolvans ordförande Harry Rantakyrö:

– Nu lägger vi almanackan åt sidan. Allt annat får vänta. Vi tar tag det här. Nu.

Facket kritiserar ledningen för att under lång tid struntat i varningar om att berget höll på att rasa.

– Det finns folk som jobbat här i 20 och 40 år och vet vad som behövs. LKAB verkar inte ta det på allvar. Och så händer detta. Man blir förbannad, säger Harry Rantakyrö.

Martin Ivert:

– De säger att de varnat. Det måste ju hittas ett sätt där alla idéer kan prövas. Bra idéer kommer att bli genomförda. Vi har också sett att vi kanske glappat lite i kommunikationen.

LKAB:s vd ser ingen konflikt med facket när det gäller säkerheten.

– Vi har diskuterat hur vi ska driva detta tillsammans. Målet är ju noll olyckor, ingen tvekan om det, säger Martin Ivert.

Men facket är på krigsstigen. Och redo för drastiska åtgärder, exempelvis att stänga delar av gruvan.

– Som skyddsombudet sa till mig i dag: Nu är det nog. Precis så känns det. Nu kör vi, säger Harry Rantakyrö.