Krävde licenspengar – för hans kebabmeny

Publicerad 2016-11-22

Gatuköket har ingen tv – men förväntas ändå betala dyra licenspengar för hamburgermenyerna, rapporterar P4 Värmland.

– De är så otrevliga, de är bara ute efter en, säger ägaren Magnus till Aftonbladet.

Magnus blev upprörd över Radiotjänsts behandling.

Magnus Jansson, 54, driver tillsammans med sin fru ett gatukök i Munkfors i Värmland. En dag när en av hans anställda jobbade själv på restaurangen fick hon ett samtal från Radiotjänst.

"Har ni några skärmar?", frågade personen som ringde – och den anställde blev förvirrad.

– Hon sa att de fick ringa tillbaka när hennes chef jobbade, alltså jag. Men de tjatade så hon sa att "jo, vi har skärmar", säger Magnus.

Kort därefter damp ett brev ned hos gatuköket. Över 2 000 kronor förväntades de betala in till Radiotjänst.

– Jag ringde upp då och sa att ni har gjort fel här. Men då hotade de med att skicka kronofogden på oss, så jag fick betala, säger Magnus.

Visar bilder på kebab

De skärmar Magnus anställde talade om är de datorskärmar som visar gatukökets meny. De styrs av ett företag i Skellefteå via en server i Västerås.

Skärmarna saknar helt tv-mottagning.

– Där är bilder på hamburgare och kebab och köttbullar. Vi kan väl kanske ändra pris och kanske lägga till en chili-cheese i sortimentet, det är allt, säger Magnus.

Magnus överklagade beslutet men fick blankt nej. Han fick betala in pengarna, vilket känns rejält surt.

– Då kan man lika gärna spola ner pengarna i toaletten. Radiotjänst ska vara ett serviceföretag, men de är så otrevliga, de är bara ute efter en. Det känns som att de försöker luras.

”Kan bli tokigt”

Nu verkar dock vindarna ha vänt efter många om och men. Magnus tycks få rätt – vilket han är lättad över.

– Nu känner vi oss lite nöjda. Jag betalar för tv:n hemma, det borde väl räcka, säger Magnus.

Charlotta Elenius, chef för avgiftskontrollen på Radiotjänst, erkänner för P4 Värmland att det låter som att något gått snett i det här fallet.

– Det kan bli så här tokigt ibland. När min medarbetare var i kontakt med personalen på företaget så har man av ett eller annat skäl medgett att det finns en avgiftspliktig utrustning, säger hon.

Följ ämnen i artikeln