Nya Facebook-avtalet skrotar "demokratin"

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-11-23

Skärmavbild på det mejl som gått ut till Facebooks alla användare, här den svenska versionen.

Möjligheten att rösta om förändringar i Facebooks användaravtal ser ut att försvinna med ett nytt avtal.

Geotaggar i Instagram ska användas för att göra än mer skräddarsydd reklam på Facebook.

– Facebook vill smörja maskineriet för att kunna tjäna ännu mera pengar, säger Jan Rosén som är professor i civilrätt vid Stockholms universitet.

För tre år införde Facebook ett nytt system för hur förändringar i användaravtal skulle gå till.

Ett förslag till förändring läggs upp på Facebooks administrativa sida, om förslaget får över 7 000 kommentarer så utlyses en omröstning för Facebooks alla användare. Om 30 procent av användarna röstar så ska sidan underkasta sig folkets vilja.

Vid röstningssystemets införande hade sidan betydligt färre användare, "bara" 200 miljoner stycken. Att få 7 000 kommentarer då var betydligt svårare än vad det är nu.

Lågt röstdeltagande

Omröstningsprincipen gäller bara förändringar i användaravtalet och alltså inte tekniska funktioner, som till exempel en eventuellt önskad "ogilla-knapp".

Facebook har en miljard användare, alltså skulle 300 miljoner röster behövas för att regeln skulle tas i fullt bruk.

I juni genomfördes den senaste omröstningen. Totalt 342,632 personer röstade, vilket vid tillfället var 0,38 procent av användarna.

”Bättre feedback än omröstning”

Systemet föreslås nu tas ur bruk, då man på Facebook inte tycker att det fungerar.

I ett mejl som gått ut till sidans alla användare förklarar man den föreslagna förändringen, "vi har upptäckt att röstningssystemet gjorde att mängden kommentarer blev viktigare än kommentarernas kvalitet. Därför föreslår vi att ta bort röstningsfunktionen för att kunna skapa en miljö där mer betydelsefull feedback inte missas".

Istället för röstsystemet ska användare kunna vända sig direkt till Erin Egan, integritetsansvarig på Facebook. I direktsända webbsändningar ska hon ha direktkontakt med användare som har frågor, skriver Facebook angående det nya avtalet.

Kritiken mot förändringarna har inte låtit vänta på sig.

På den amerikanska teknik-nyhetssidan TechChrunch skriver krönikören Josh Constine att "röstningssystemet visserligen är förlegat och anpassat efter långt färre medlemmar, men att avskaffa det helt är inte rätt väg att gå".

”De vill tjäna pengar”

Vid sidan om förändringen i röstsystemet så finns andra noterbara förändringar.

Till exempel ska Facebook och dess anknutna undersidor fritt få byta information sinsemellan. Geotaggar för foton på Instagram ska då kunna användas för att specialsy lokal reklam för dig på Facebook – och vice versa.

Jan Rosén vid Stockholms universitet tycker att den föreslagna förändringen är ett vidgande av det komersiella fönstret.

– Det här är en åker som Facebook vill plöja i, de vill tjäna pengar. Användarna är avhängda och får acceptera förändringarna eller avsluta sitt medlemsskap.

Röstning om röstningsavskaffande

Facebook uppmanar i mejlet – om avtalsförändringarna – sina användare att kommentera förslaget innan den 28 november. Först därefter kan förändringarna komma att införas.

Följer sidan sin tre år gamla policy kommer det dessutom att hållas en omröstning om avtalet.

I skrivande stund har över 11 000 personer kommenterat förslaget, 3 000 mer än de 7 000 kommentarer som krävs.

Följ ämnen i artikeln