Kristersson: Ska bli lättare att överklaga

Uppdaterad 2018-08-30 | Publicerad 2011-03-07

Erik Videgård är inte ensam om att känna sig överkörd av Försäkringskassan.

Nu vill regeringen ändra systemet.

– Det sker absolut rena felaktigheter, säger Ulf

Kristersson, socialförsäkringsminister (M).

Försäkringskassan har de senaste åren genomfört stora förändringar. Men regeringen medger att det finns brister när man vill överklaga ett beslut.

– Jag tror att det går för långsamt. Första instans måste få mer auktoritet. Och jag tycker man ska pröva tanken med att koncentrera de här domstolarna till lite mer specialiserade domstolar, säger Ulf Kristersson.

Det här handlar ju om personer som befinner sig i sitt livs värsta situation. Allting raseras. Samtidigt kan det ta över ett år att överklaga. Är det rimligt?

– Det har riktats kritik mot att det är för långa handläggningstider. Och det handlar

i sin tur om att det är väldigt många fall som går till förvaltningsdomstol. Ju fler fall som kan avgöras tidigare desto bättre.

Därför vill Ulf Kristersson underlätta processen med att överklaga.

– Där tycker jag att man ska titta på möjligheter att få hjälp med att beskriva sin situation inför de rättsliga instanserna och inför Försäkringskassan.

Hur?

– Det finns inga sådana förebilder i Sverige. Inom socialtjänsten finns en del i liten skala med personliga ombud som hjälper personer med sociala problem.

Så vad är ditt till råd till Erik och andra i samma sits?

– Jag känner stor sympati för att en person som har andra och mycket mer livshotande bekymmer känner sig kränkt av att bli ifrågasatt av en myndighet. Jag tror samtidigt att alla inser att ytterst måste vi ha domstolsbeslut på vad som är gällande rätt.

Blir det någon förändring den här mandatperioden?

– Vi kommer absolut påbörja en resa, men jag tror den kommer ta längre tid.

Följ ämnen i artikeln