Svenskarnas e-post och telefontrafik ska sparas

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-07

Statlig utredning föreslår ett års lagring av uppgifter hos bolagen

Uppgifter om vem som ringer eller mejlar en person ska sparas i ett år av stora bolag som Telia.

Det föreslår den statliga trafikuppgiftsutredningen under onsdagen.

Motivet är kampen mot terrorismen.

Ska sparas i ett år I framtiden kan telefonbolagen lagra våra samtalsuppgifter i ett år.

EU beslutade förra året att alla medlemsländer ska spara uppgifter om vem som ringer eller mejlar en annan person. Information om när det skedde och var personerna befann sig ska också lagras.

En avgörande faktor till beslutet var kampen mot terrorismen och enligt Ekot var Sveriges dåvarande justitieminister Thomas Bodström pådrivande i förslaget.

Stora bolag tvingas

Ekot erfar att den statliga utredningen i dag föreslår att stora bolag som Telia och Bredbandsbolaget ska tvingas lagra uppgifterna i ett år. I dag sparar bolagen vissa uppgifterna under begränsad tid som underlag för exempelvis telefonräkningarna.

Utredningen går till och med ett steg längre än vad EU kräver och föreslår att mobiltelefonbolagen ska spara en förteckning över vilka mobilmaster en mobil är uppkopplad mot. Det skulle exempelvis kunna visa en misstänkt rånares rörelsemönster vid bank eller värdetransportbil.

Negativt beslut

Beslutet innebär inte att själva innehållet i ett e-postmeddelande ska sparas. Men Johan Linander (c), som har suttit i utredningens referensgrupp, anser ändå att förslaget är negativt för vanliga svenskars privatliv, anser han.

– Absolut, men som det ser ut nu är ett år bättre än att det hade blivit två år som är den längsta tiden som uppgifterna får sparas. Samtidigt skulle vi vilja titta på ännu kortare tid, kanske sex månader, men det har inte legat i utredningens möjligheter, säger Johan Linander till Ekot.

I slutänden blir det konsumenterna som får betala lagringen av uppgifterna. Bolagen måste nämligen stå för grundkostnaden och polisen betalar endast en avgift när de begär ut information.

– Det blir lite högre kostnader, men det är inga stora summor när man räknar ut det på varje tele-abonnent oavsett mobil, fast telefon eller bredband, säger Johan Linander.