E–handeln ökar kraftigt

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-29

Fler och fler köper varor och tjänster via nätet

E–handeln ökar, och det är de unga som handlar mest.

Bland äldre är siffran lägre,

främst beroende på att färre har tillgång till internet.

Handeln via nätet ökar kraftigt. Mellan april 2008 – mars 2009 hade 63 procent av personerna i åldern 16 – 74 år köpt eller beställt varor eller tjänster via Internet, enligt en undersökning utförd av Statistiska Centralbyrån i januari i år.

Samma period året innan var det endast 53 procent i samma grupp som hade e–handlat.

Vanligaste varorna att beställa på nätet är biljetter till evenemang, kläder och sportartiklar.

Bra sajter och rabatter påverkar

Enligt SCB´s undersökning anser sex av tio personer att bekvämlighet är det viktigaste när man handlar via nätet. Bekvämligheten kan vara att webbsidan är enkel att använda.

Viktigt för att man ska välja att handla sina varor och tjänster via nätet är också, att priserna är lägre än de är i butik.

För de som väljer bort e–handel är det vanligaste skälet att de föredrar personlig kontakt med den som säljer varan eller tjänsten. Många är också oroliga för att det inte ska vara säkert att betala och använda sitt kort via nätet.

Flest e–handlare finns bland unga internetanvändare. Utbildningsnivå, sysselsättningsstatus, familjetyp och inkomst är också saker som påverkar hur mycket man e–handlar, eftersom detta ofta påverkar i vilken utsträckning man har tillgång till internet. Sämst tillgång till nätet har äldre, lågutbildade och hushåll med en ensam vuxen utan barn. Bland pensionärer är det hela 38 procent som aldrig använt internet och följaktligen aldrig handlat via nätet, enligt SCB´s undersökning.

Följ ämnen i artikeln