Elvira, 5, svårt brännskadad av kaffe

Uppdaterad 2013-01-08 | Publicerad 2013-01-07

Hett McDonaldskaffe brände bort huden på femåriga Elviras arm.

Hon fördes med ilfart till akuten och behandlades för andra gradens brännskador.

– Skinnet slets av och min dotter bara skrek, säger Elviras pappa Lulzim Nikqi.

Elvira Nikqi stod med sin farmor i kön för att köpa mat på McDonalds vid Stora Torg i Halmstad i torsdags. Mannen framför hade beställt en kopp rykande hett kaffe  - som av en olyckshändelse välte ut över Elviras båda armar. Den heta drycken brände igenom hennes tröja och slet bort stora delar av huden.

”Ingen hjälpte till”

– Hon brände sig rejält och började skrika och gråta. Men ingen hjälpte till så min mamma tog barnen och sprang ut för att möta mig, säger Lulzim Nikqi som körde sin hysteriskt gråtande dotter till akuten.

Där konstaterade läkarna att det rörde sig om svåra brännskador, framför allt på vänster arm. Fortfarande, fyra dagar efter olyckan, äter Elvira smärtstillande var tredje timme för att slippa värken.

Nära hudtransplantation

– Läkarna sa att det var andra gradens brännskador och på gränsen att det behövdes en hudtransplantation. Vi ska lägga om såret flera gånger till och hon kommer ha ont i säkert två veckor till, säger Lulzim som kontaktade McDonalds huvudkontor i Stockholm efter olyckan.

– De sa att det var tråkigt och att de skulle meddela försäkringsbolaget. Men jag är inte ute efter pengar eller att smutskasta någon. Jag vill bara att folk ska få veta att det kan vara farligt att kaffet är så varmt, säger han.

Uppemot 88 grader

Kaffet på restaurangen var mellan 82 och 88 grader varmt, enligt franchisetagaren Sven Söderbaum som beklagar olyckan.

– Kaffet måste hålla en ganska hög temperatur för att smaka bra. Ibland inträffar olyckor och det är så olyckligt att det var ett litet barn som gästen spillde kaffe på. Man känner för de drabbade, säger han.

Enligt Söderbaum följdes rutinerna vid olyckstillfället: locket satt på och när olyckan ändå inträffade gick medarbetaren i kassan bak för att hämta en ansvarig chef - det är nämligen bara arbetsledarna som är utbildade i Första Hjälpen.

– Det gick ju så väldigt fort, på mindre än en minut. När medarbetaren kom tillbaka hade gästen redan lämnat restaurangen, säger Söderbaum.

När olyckan är framme:

Källa: 1177