Svenskarnas favorit i USA-valet: Aftonbladet

Publicerad 2016-11-01

Svenska folket har sagt sitt.

Aftonbladet är deras förstahandsval för bevakningen av USA-valet.

Det visar en färsk undersökning som Novus gjort.

Clinton eller Trump? Det är frågan alla ställer sig. Den 8 november går USA till val. När valkampanjerna nu är inne i sina slutskeden dominerar presidentvalet nyhetsflödena. Och svenska folket har gjort sitt val. När det kommer till bevakningen av USA-valet är Aftonbladet svenskarnas val.

Organisationen Sveriges Annonsörer har med hjälp av undersökningsföretaget Novus ställt frågan ”På vilken av följande sajter följer du helst USA-valet?”.

Resultatet är slående.

Högst på listan hamnar Aftonbladet som svenska folkets förstahandsval när det gäller bevakningen av USA-valet. På andra plats hamnar DN.se följt av svd.se som trea.

– Det är så klart ett väldigt gott betyg till vår USA-valbevakning. Jag är mycket stolt över Aftonbladets duktiga medarbetare, här hemma i Sverige och på plats i USA. Vi har haft, och har fortsatt, en noggrann och välplanerad bevakning i samtliga våra plattformar och det visar sig i de siffror som denna mätning visar, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.

Stort intresse

Att intresset för USA-valet är mycket stort bland Aftonbladets läsare råder det inga tvivel om.

– Vår ambition är att vara hela Sveriges nyhetskälla och därför känns det kul att vi har läsarnas förtroende även här. USA-valet är en av årets viktigaste nyhetshändelser och vi märker att det finns ett massivt intresse och engagemang hos vår publik, säger Martin Schori, utrikesredaktör på Aftonbladet.

Med en vecka kvar till valet höjer Aftonbladet nu temperaturen på bevakningen ytterligare.

– Från och med i dag trappar vi upp bevakningen ordentligt med över tio medarbetare på plats i USA och dagliga nyhetssändningar i tv, med de bästa nyheterna och de vassaste analyserna, säger Martin Schori.

På vilken av följande sajter följer du helst USA-valet?

Aftonbladet.se 21 %

DN.se 12 %

SVD.se 7 %

Expressen.se 3 %

Omni.se 3 %

DI.se 2 %

Nyheter24.se 1 %

Metro.se 0 %

Någon annan sajt 14 %

Ingen av ovanstående sajter 26 %

Vet ej 8 %

Källa: Sveriges Annonsörer/Novus Omnibuss.