Störningar på Arlanda efter avgrävda kablar

Resenärer har missat sina flyg

Anna Sjögren

Publicerad 2023-03-01

Arlanda har drabbats av ett tekniskt haveri under onsdagsförmiddagen.

Det är både problem med att checka in och betala i butiker och restauranger.

– Vi försöker förstå omfattningen, säger Peter Wärring, pressansvarig på Swedavia.

Problemen började vid 10.30-tiden. Resenärer har inte kunnat checka in och det har inte gått att betala på butiker och restauranger.

– Här händer ingenting just nu. Man kan inte köpa eller betala nåt här på Arlanda. Alla restauranger är stängda, säger en man som befinner sig på Arlanda till Aftonbladet.

Enligt Swedavia beror problem på två avgrävda kablar.

– Vi försöker förstå omfattningen. Det jag vet är att två fiberkablar har råkat bli avgrävda, både den ordinare och reserven. Det gör att det blir en del problematik både med incheckning och delar av kommersen på Arlanda, säger Peter Wärring.

Missade flyg

Anna Sandell, presschef på SAS, säger att flygbolaget under cirka två timmar inte kunnat checka in de kunder som behöver checka in bagage.

– Det har tyvärr lett till att passagerare inte har kommit med sina flyg. Vi hjälper dem genom att boka om dem på första bästa flight, säger hon.

Incheckningen ska vara igång igen vid 13-tiden.

Peter Wärring säger att omfattningen av problemen är oklar just nu.

– Vi jobbar med Tele 2 som är ansvariga och jobbar för fullt med att lösa problemet.

Flygtrafiken ska inte ha drabbats av förseningar till följd av haveriet.

Följ ämnen i artikeln