Krisexpert: ”Otydligheten skapar panik”

Uppdaterad 2020-03-01 | Publicerad 2020-02-29

Nu har det hänt två dagar i rad.

Folkhälsomyndigheten bekräftar coronafall – men sjukvården dementerar.

För att senare bekräfta.

– Det är allvarligt. Otydlighet skapar panik, säger Jeanette Fors-Andrée, expert på krishantering och medierådgivning.

I takt med antalet coronasmittade i Sverige ökar oron.

Många har den senaste veckan uttryckt sin misstro mot bland annat Folkhälsomyndigheten och tvivlar på att det myndigheterna säger stämmer.

Jämfört med andra länder har Folkhälsomyndigheten i Sverige tonat ned faran.

– Folkhälsomyndigheten har varit vag i sin kommunikation, men i viljan att inte skapa panik är det just det de gör, säger Jeanette Fors-Andrée, en av Sveriges ledande och mest ansedda krishanterare och medierådgivare.

Hon är kritisk till hur kommunikationen har skötts och efterlyser en större tydlighet – och samstämmighet – från myndigheterna sida.

– Offentlig sektor har en viktig roll och står för en stor del av trygghetssystemet i Sverige. Generellt sett har vi ett gott förtroende för våra myndigheter och vi litar på att de sköter sitt jobb, säger hon.

Jeanette Fors-Andrée, expert på krishantering och medierådgivning.

– I det här fallet tror jag att man undviker att ge tydliga rekommendationer för att inte skapa panik, men i den viljan blir man också väldigt otydlig och riskerar att skapa panik och osäkerhet.

– Att man inte bemöter oro med tydliga besked är ett vanligt misstag, säger Jeanette Fors-Andrée.

Provtagningstält utanför Akademiska sjukhusets infektionsklinik i Uppsala.

Oklara besked

I fredags kväll bekräftade Folkhälsomyndigheten först att ytterligare två personer i Stockholm smittats av coronavirus, efter att uppgiften läckt ut.

Strax efteråt var beskedet att man inte kunde bekräfta de två fallen, för att Region Stockholm inte gått ut med informationen.

I lördags hände det igen.

Då la Folkhälsomyndigheten ut att en person till smittats i Västra Götalandsregionen.

Men uppgiften dementerades av Västra Götalandsregionen.

Som en timme senare bekräftade uppgiften.

– Det var mitt fel, säger Christer Janson, presschef på Folkhälsomyndigheten.

Christer Janson inför Folkhälsomyndighetens pressträff.

– Uppgiften fanns i vårt system och jag la ut den. Men regionen hade bestämt sig för att göra ett andra prov för att vara säker och jag skulle ha väntat.

– I fredags handlade det om att Region Stockholm hade dataproblem när de skulle gå ut med informationen.

Behövs tydlighet

Enligt Christer Janson är det respektive region som, på grund av patientsekretessen, måste kommunicera sina egna fall – vad Folkhälsomyndigheten kan göra är att stötta och hjälpa till.

– Det viktiga är att vi är öppna, men vi kan absolut bli bättre, säger han.

Jeanette Fors-Andrée menar Folkhälsomyndigheten borde ha varit tydligare i sin kommunikation om coronaviruset redan från början.

– Det är komplexa frågor, men kommunikationen måste ju stå i proportion till allmänhetens oro och man kan inte bemöta oro med otydliga besked, säger Jeanette Fors-Andrée.

– Den tendensen har funnits redan från början, från Folkhälsomyndighetens sida. Det ligger i myndighetens uppdrag att ge tydlig kommunikation, men man har varit vag i sin kommunikation, från början till slut.

– Man skapar en osäkerhet hos allmänheten – som redan är osäker, på vad som gäller och inte gäller. Jag tror inte att det är medvetet, men effekten är precis så.

”Kan bli bättre”

Jeanette Fors-Andrées råd är:

– Tumregeln är att säga det du med säkerhet vet: ”Vi vet med säkerhet det här och det här, sen finns det också faktorer vi inte vet än. Så fort vi vet mer kommer vi att gå ut med den informationen.”

Christer Janson håller inte med om kritiken.

– Vi kan absolut bli bättre, men vi har varit väldigt snabba och tydliga, så tydliga det går att vara, när det är ett helt nytt coronavirus och den information vi får utvecklas hela tiden. Vi har varit öppna med att berätta det senaste vi vet, vi har varit med i media och hållit presskonferenser. Vi undanhåller absolut ingen information, säger han.

– Vi grundar vårt arbete på kunskap, frivillighet och förtroende, men jag tror att när man blir orolig vill man ha hårdare tag. Men det kan ibland göra mer skada än nytta.

PODD Därför skapar coronaviruset panik

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi om paniken kring coronaviruset och hur man kan hantera sin rädsla för att smittas av coronaviruset. Gäster är Martin Schori och Kata Nylén.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen