Får inte avboka - trots magsjukeutbrott

Uppdaterad 2013-08-15 | Publicerad 2013-07-30

Gäster inbokade på skräckhotellet i Alanya får inte avboka sin resa.

Det trots att Fritidsresor inte vet vad som fått 42 människor att tvingas söka vård för magsjuka.

– De säger att jag ska ta det med försäkringsbolaget, säger Sandra från Södertälje.

När Sandra fick höra om magsjukeepidemin vid Blue Village Pascha Bay ringde hon Fritidsresor för att ta reda på vad som orsakat utbrottet. När de inte kunde ge henne ett svar ville hon avboka resan, dottern är nämligen väldigt känslig och får lätt problem med magen.

Men det gick gick inte att boka av resan.

– De säger att jag ska skaffa läkarintyg och vända mig till försäkringsbolaget. Att de har städat hotellet och att det därför är säkert nu. Men ska vi behöva åka ner och riskera att bli sjuka medan de väntar på sina provsvar?, säger Sandra. 

”Tänkt om något händer”

Sandra känner sig otrygg och är rädd att hela sällskapet, totalt tre familjer, ska bli sjuka.

– Vi kan inte skicka ner barnen till det här, tänk om det händer något. Jag struntar i om de har sanerat hotellet, de vet ju inte varifrån utbrottet kommer.

Men finns de inte alltid en risk att bli magsjuk utomlands?

– Absolut, det är en risk man får ta. Men inte när minst 30 ungar redan har legat inne på akuten. 

I natt är det meningen att Sandras två barn ska åka ner i förväg tillsammans med Sandras föräldrar. Men nu vet hon inte hur de ska göra.

– Jag är helt paralyserad, jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag bara sitter här och väntar på att Fritidsresor ska ringa mig.

”En isolerad händelse”

Enligt Fritidsresor är det, situationen till trots, deras ordinarie ombokningsvillkor som gäller. Förklaringen till det är att toppen av utbrottet verkar vara nådd.

Totalt har 42 personer tvingats till sjukhus, de flesta av dem fick vård natten till i måndags och i dag ska ingen ha behövt söka läkarvård.

– Det här är en kurva som har gått ner. Vi tror att det här var en isolerad händelse och därför gäller våra vanliga villkor, säger Mathias Bergendahl, informatör vid Fritidsresor.

– Vi förstår att många undrar vad som händer och därför följer vi naturligtvis utvecklingen. Vi avvaktar nu resultaten på de prover som har tagits.

Den som söker kompensation får i dagsläget alltså vända sig till sitt försäkringsbolag.

– Men visar det sig att något på hotellet har brustit får vi titta vidare på det, säger Mathias Bergendahl.