Film på mordet i Fruängen spreds på sociala medier

Så förs gängkriget i sociala medier

Uppdaterad 2023-10-01 | Publicerad 2023-09-30

De kriminella gängen fortsätter sitt krig på sociala medier.

I veckan sköts en ung man ihjäl i Stockholm och mordet filmades och spreds på Tiktok.

– Samtliga myndigheter som jobbar med barn och unga måste bli bättre på att hantera och granska flödet i sociala medier, säger kommunpolisen Martin Lazar.

Klockan 18.43 på onsdagen fick polisen in larm om en skjutning vid Mälarhöjdens IP i Stockholm.

Där hade flera barn och ungdomar pågående idrottsträning.

Det var där en 18-årig rappare sköts till döds – mitt framför de idrottande barnen.

Bara timmar senare skulle en ny skjutning inträffa – den här gången i Jordbro söder om Stockholm. Där hade ytterligare en man blivit ihjälskjuten och enligt uppgifter till Aftonbladet ska det ha handlat om en felskjutning.

Och våldet tog inte slut där.

Den unga mannen sköts ihjäl utanför en idrottsplats i Fruängen.

Tre döda på ett dygn

Under kvällen och natten inträffade två skjutningar och en sprängning. Totalt hade tre personer mist livet inom loppet av ett dygn i den pågående våldsvågen.

Samtidigt spreds filmer på sociala medier från ett nystartat konto som i dagsläget har över 20 000 följare – som visade mordet i Fruängen. Kontot påstår sig sprida information från Foxtrotnätverket.

– Det följer en logik inom den här världen där just våldskapital är en av de stora resurserna. Det är ett av de främsta vapen för att visa vad man är kapabel att göra och hur mycket våld man är villig att ta till. Det här blir ett enkelt sätt att sprida det. Man vill visa att man har övertaget, säger kriminologen Camila Salazar.

Blommor och ljus framställda för att minnas den döde rapparen.

”Är brutalt”

På bland annat Tiktok spreds filmen och fick över en miljon visningar. Och reaktionerna har vällt in i kommentarsfältet.

Mordet på rapparen kopplas till konflikten inom Foxtrotnätverket, enligt Aftonbladets uppgifter.

Hånar sina offer

Att kriminella nätverk använder sociala medier är ingenting nytt. Aftonbladet har tidigare berättat om hur kriminella nätverk använder bland annat TikTok och Instagram som marknadsföring.

Men det har även blivit en plattform där de hånar sina dödsoffer. Och det blir tydligt hur de för sitt gängkrig på sociala medier och visar sitt våldskapital. 

Det är ett viktigt medium för kriminella nätverk att marknadsföra sig på och bygga sitt varumärke, menar Camila Salazar.

– Det är helt ofiltrerat och helt rått. Det är jämnåriga man både vill imponera på men också nå ut till, säger Camila Salazar och fortsätter:

– Upplevelsen för unga när de nås av ofiltrerat innehåll är att våldet kommer väldigt nära vilket är svårt att avvärja sig från. Det är så brutalt.

Gängens filmer sprids på sociala medier.

”Ger status och makt”

Martin Lazar är kommunpolis i Botkyrka kommun söder om Stockholm. Att gängen dyker upp på sociala medier har inte undgått honom.

Enligt honom har kriminella gängs roll på sociala medier blivit värre.

– Det är deras status och makt. Och status och makt ger dem möjlighet att växa ännu mer. Jag har inte ens ord. Det här är ofattbart hur det har eskalerat på väldigt kort tid, säger han.

Martin Lazar förklarar att gängen tänker som företag när de lägger ut inlägg på sociala medier – till exempel i syfte för att skrämmas.

– De tänker ”Hur ska vi växa? Hur ska vi nå vår publik och nya konsumenter?”. Man vill visa att man är benägen att använda våld och visa att man har ett våldskapital mot sina motståndare och allmänheten, säger han.

Poliser på plats vid Mälarhöjdens IP efter mordet.

Enligt Martin Lazar handlar det även om att personer inom nätverken vill sätta sig i respekt hos varandra. Han är orolig för den kommande utvecklingen inom våldsvågen.

– Jag är jätteorolig över det här efterspelet som den här miljön skapar och som kommer att vara levande en lång tid framöver.

Polisen: Borde granskas

Vad kan polisen göra?

– Vi ska försöka få kontroll över det som sker just nu och begränsa utvecklingen. Då behöver sociala medier-företagen själva även granska vad som publiceras i deras kanaler. Vi måste se en hårdare granskning kring vad det är för typ av klipp. Sedan måste samtliga myndigheter som jobbar med barn och unga bli bättre på att hantera och granska flödet i sociala medier.

Den gråa Toyotan som hittades utbränd i Skärholmen.

Sent på onsdagskvällen efterlyste polisen vittnesuppgifter om en grå Toyota RAV4 med tonade rutor som observerats i samband med mordet. Natten mot fredagen brann en bil upp i Skärholmen och enligt Aftonbladets uppgifter rör det sig om den eftersökta Toyotabilen.

Ingen har gripits misstänkt för dödsskjutningen i Fruängen och på lördagsförmiddagen fanns kontot kvar.

Aftonbladet har sökt Tiktok som hänvisar till sina användarvillkor.

”Våra community guidelines förtydligar vilken typ av innehåll som tillåts på plattformen, och vad som inte rekommenderas i flöden alternativt inte visas i flöden tillhörande personer under 18 år”, skriver TikTok Sverige i ett mejl till Aftonbladet.

Aftonbladet har även sökt Meta utan framgång.