Byxorna är likadana – men marknadsförs helt olika

Uppdaterad 2014-11-10 | Publicerad 2014-11-09

Pojkversionen – tuff och självsäker.

Flickversionen – betydligt gulligare.

Nu rasar konsumenter mot Lindex könsstereotypa marknadsföring av barnjeans.

Två, i stort sett identiska, jeanssorter säljs just nu på Lindex barnavdelning. "Loose-jeansen" finns på både pojk- och flickavdelningen men marknadsförs helt olika.

Etiketten på pojkavdelningen visar en pojke som står självsäker och bredbent. På flickavdelningen visas en bild på en flicka som kan uppfattas som betydligt mer osäker, med inåtriktade fötter.

"Signalerar konstiga könsroller"

När Göteborgsbon Anna Lillsebbas såg bilderna blev hon förbannad.

– Det är för jävligt. Jag tycker vi borde ha kommit längre 2014 och förstår inte hur sådant här kan fortsätta slinka igenom. Det signalerar konstiga könsroller, säger hon.

Bilden på de två jeansen har delats över 200 gånger på Facebook och flera skriver att de ska höra av sig till Lindex för att klaga.

– Jag tycker inte att det är okej. Vi måste hela tiden vara vaksamma för att inte falla in i stereotypa roller men det är svårt när klädbutiker gör så enorm skillnad på pojk- och flickkläder. Varför kan inte tjejen stå på samma självsäkra sätt som killen? säger Anna Lillsebbas.

Anna Nelin Bäckman lade upp bilden på Facebook.

– Jag blev arg. Det är så tydligt hur man försöker framställa flickor som blyga och inåtvända. Det är konstigt hur man låtit detta gå ut i produktion, säger hon.

Kan bäras av både flickor och pojkar

Passformen för de olika jeansen skiljer något, men kan bäras av både flickor och pojkar utan problem, enligt Lindex pressavdelning.

Så varför är bilderna så olika?

– Jag tycker att det är bra att man påpekar sådana här saker. Samtidigt finns det inget på märkningen av själva byxorna som gör att de skulle vara pojk- eller flickbyxor. Det är upp till kunden själv att välja vilka byxor man vill köpa, säger Kaisa Lyckdal, presschef på Lindex.

Hon berättar att man en gång haft en gemensam jeansavdelning för barn, men att försäljningen gick ned. På Lindex hemsida kan man välja att att välja bort kön när man handlar jeans. Alternativet utnyttjas av 3 till 4 procent av kunderna.

– Eftersom försäljningen gick sämre valde vi att gå tillbaka till separata avdelningar i butikerna. Men varför det blev de här bilderna vet jag inte. Jag har skickat vidare synpunkten till medarbetarna som tar fram våra etiketter och vi kommer att ha det här med oss nästa gång vi gör nya etiketter.