Telia backar från Skype-blockering

Publicerad 2012-06-26

När Telia deklarerade att man tänkte ta betalt för ip-telefoni i sommar utbröt vilda diskussioner.

Nu har telefoni-jätten ändrat sig.

Mobil ip-telefoni ska fortsätta fungera i befintliga abonnemang – men en förändring kan komma att ske i nya abonnemang.

Tomas Jönsson, extern kommunikationschef på Telia Sonera, uppger till Ekot att Telia inte kommer begränsa möjligheten till ip-telefoni i pågående abonnemang, även om mobil ip-telefoni egentligen inte ingår.

– Så vi kommer inte att göra något med våra befintliga kunder, säger han till Ekot.

Backar

Teleoperatörerna har tröttnat på användarnas gratissamtal via ip-telefonitjänster som Skype och Viber. Efter att Telia tidigare i våras berättat att man vill ta extra betalt för ip-telefonitjänsterna öppnade fler teleoperatörer dörren för att göra samma sak, uppger Ekot.

Men nu backar Telia.

– Vi har ju flera miljoner kunder och det är väldig väldigt svårt att kommunicera till så många människor på ett tydligt sätt och för att inte förvirra våra kunder och för att inte deras förtroende för oss ska påverkas. Så när vi gör en förändring senare gör vi det bara i nya abonnemang, säger Tomas Jönsson till Ekot.

"Vill ha transparens"

Post- och telestyrelsen är den myndighet som reglerar elektronisk kommunikation i Sverige. Generaldirektören Göran Marby säger till Aftonbladet att om alla operatörer i Sverige skulle förhindra kunderna att använda ip-telefoni i sina abonnemang så kommer PTS att använda sina verktyg för att förhindra detta.

– Vi jobbar just nu med föreskrifter för att operatörerna mer öppet ska redovisa vad de olika abonnemangen innebär, exempelvis ska de tydligt redovisa om abonnemanget har öppet internet, säger Göran Marby.

Föreskrifterna beräknas vara klara i slutet av året.

– Vi vill ha konkurrens och transparens. Kunderna ska förstå vad de väljer mellan och kunna jämföra, det ska inte försvåras av ännu mer avancerade avtal.