”Vi vill pusha gränser”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-23

Svenska Fatsharks nya westernspel höjer ribban

I westernshootern ”Lead and gold” är karaktärerna utvecklingsbara och spellägena anpassade till genren.

Vill man överleva i spelvärlden finns det ingen tid att blicka bakåt.

Knappt har Grins lik hunnit svalna innan hajpen börjar svälla kring grannstudion Fatshark. På Grins egen spelmotor bygger de nedladdningsbara westernshootern ”Lead and gold”.

Grins grymma öde har inte direkt sänkt ambitionsnivån – målet är att sätta en helt ny standard för nedladdningsbara spel.

– Det som utmärker ”Lead and gold” är tungt fokus på multiplayer i olika former, spellägen som är gjorda för just westerngenren samt utvecklingsbara karaktärer, säger Martin Wahlund, vd på Fatshark.

Satte inte Dice en ny standard redan med ”Battlefield 1943”?

– Jo, det gjorde de verkligen. Vi vill släppa spel med samma höga standard och om möjligt pusha gränserna lite till.

Vad är det som lockar med att utveckla just ett nedladdningsbart spel?

– Man slipper ett antal led i värdekedjan. Större kreativ frihet eftersom man inte behöver sälja lika många spel för att gå runt. Det är okej att rikta in sig på en smalare målgrupp.

Tryggare alternativ

Många företag i spelbranschen går igenom svåra tider just nu. Är det ett tryggare alternativ att utveckla nedladdningsbara spel?

– Både ja och nej. Den stora fördelen är att man inte behöver ha lika stora team för att vara konkurrenskraftig. Eftersom utvecklingskostnaden oftast är betydligt mindre behöver man också sälja färre exemplar för att göra vinst.

Förhoppningsvis får vi inom en överskådlig framtid svaret på om Fatshark lyckas rida på framgångsvågen för onlineshooters – eller om Grins viloplats behöver utökas till en familjegrav.