Läraren: Jag kunde inte ha gjort på annat sätt

Av: TT

Publicerad:
Läraren Sören Claesson hoppas att Högsta Domstolens dom om lärares befogenheter leder till något positivt för lärarkåren. Arkivbild.
Foto: Anna Rydqvist
Läraren Sören Claesson hoppas att Högsta Domstolens dom om lärares befogenheter leder till något positivt för lärarkåren. Arkivbild.

Läraren som grabbade tag i en elev och lyfte undan honom kunde inte drömma om att händelsen skulle bli ett rättsfall.

– Jag har funderat på om jag kunnat göra på något annat sätt, men har inte sett något alternativ, säger han.

Sören Claesson tog examen som lärare i matematik och idrott 1985 och har alltså vid det här laget 35 års yrkeserfarenhet.

– Jag älskar att arbeta med barn och tycker att det är jättekul att busa med dem. Och de gillar att busa med mig. Men sedan måste man ju också få med eleverna på vad som är rätt och fel, säger han.

I november 2017 hamnade han i en situation som följt honom sedan dess. Han upptäckte några elever på skolan i Lidköping som hade blockerat vägen för de andra eleverna med en soffa. En kollega hade redan försökt tala med eleverna, han gjorde detsamma – utan resultat. Sedan tog han ett tag om den pojke som markerade att han tänkte sitta kvar.

– Det jag gjorde var inte överlagt, det bara föll sig naturligt för mig, säger Sören Claesson.

Speciell kompetens

Att greppet kom spontant kan förklaras med hans tidigare karriär som brottare på elitnivå, då han bland annat tog en OS-medalj 1984.

– Men det taget jag tog var en väldigt mild variant av ett brottningsgrepp, säger han.

Hade han kunnat göra på något annat sätt? Nej, har Sören Claesson kommit fram till. Att dra i pojkens hand eller i kläderna hade varit ett sämre alternativ.

– Man hoppas ju att man aldrig ska hamna i de här situationerna, utan att eleverna ska lyssna. Jag har aldrig behövt ta tag i en elev på det här sättet förut.

Polisanmälan

Han tillstår att han inte "mått helt hundra" efter händelsen.

– Det första eleven sade var att han skulle polisanmäla mig. Det gjorde han, polisen granskade videobilderna som fanns och lade ned ärendet. Då visade sig att skolan anmälts till Barn- och elevombudet, berättar Sören Claesson och tillägger att han fått god uppbackning av kolleger, rektor och barn- och skolnämnden under processen.

Han förstår att fallet fått stor uppmärksamhet.

– Det har funnits en debatt en längre period om att elever lite tar makten och att man aldrig får röra elever. Därför hoppas jag att Högsta domstolens dom blir något positivt för lärarkåren, att lärare faktiskt vågar ta konflikter. I de allra flesta fall går det ju att prata elever tillrätta, säger Sören Claesson.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN