SJ återinför restidsgarantin

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-23

SJ återinför restidsgarantin.

En garanti de fått hård kritik för att ha slopat.

Från och med klockan 17.00 i dag börjar den gälla.

Konsumentombudsmannen (KO) Gunnar Larsson.

I fredags gick SJ ut med att restidsgarantin inte längre gäller. Det innebar att resenärer inte ersattes för en resa som hade påbörjats – även om tåget inte dök upp.

SJ hänvisade till det extrema väderläget.

– När trafiken inte går att styra bättre än vad den gör i dag är det svårt att garantera något, sa SJ:s vd Jan Forsberg vid en presskonferens i går.

Återinförs klockan 17

Nu har SJ beslutat att återinföra restidsgarantin. Beslutet togs i dag, tisdag, och börjar gälla från och med klockan 17.00.

– Vi har täta kontakter med Banverket och följer deras prognoser för såväl spårens farbarhet som snöröjningsläget. Därav kan vi nu konstatera att läget har stabiliserats och därför gäller restidsgarantin från kl 17.00 i eftermiddag, säger vd Jan Forsberg i ett pressmeddelande.

Kritik från KO

Beslutet att slopa restidsgarantin fick kritik från Konsumentombudsmannen (KO) Gunnar Larsson, som menar att man enligt EG-förordningen har rätt att få tillbaka pengar:

– Man kan inte bara slopa en garanti. Genom att gå ut med det här i medierna skrämmer SJ resenärer att inte lämna in någon förfrågan, sa han till Svenska Dagbladet.

Fram till och med söndag erbjuder SJ även full återbetalning av samtliga biljetter om resenären avbokar resan före avgång.

Enligt SJ rullar nu tåg på de flesta linjer, men med fortsatta reduceringar och vissa förseningar.

Upp till 800 kronor från SL

SL, Storstockholms lokaltrafik, har till skillnad från SJ valt att hela tiden behålla sin resegaranti.

– Vi vill inte dra in vår resegaranti när folk som bäst behöver den. Tanken är ju att den ska gälla när vi inte kan leverera den trafik som vi vill leverera och det kan vi inte nu, säger Maria Adolfsson, pressekreterare på SL.