Experter: Affären kan ha skadat Jas

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-03

Norges agerande kan ha skadat Sveriges möjligheter att sälja Jas-gripen till andra länder.

Det säger flera experter som Aftonbladet talat med.

– Det stärker ju inte Jas varumärke, säger Ulf Bjäred, professor i statsvetenskap.

Beskedet att Norge inte ville köpa de svenska Jas-planen gavs i sista stund – trots att det stod klart redan på ett tidigt stadium i upphandlingsprocessen.

Den norska regeringens agerande kan ha gjort det ännu svårare för Sverige att sälja planen till andra länder.

– När beslutet väl var taget så framkom det uppgifter från militärt håll i Norge där man förtalade Jas, och sa att det inte alls var bra och inte alls skulle duga. Och de var naturligtvis väldigt känsligt för Sverige som försökte sälja planet på annat håll. Det tyckte jag var väldigt otrevligt, säger Sven Hirdman, tidigare chef för Krigsmaterielinspektionen.

"Borde informerats"

Han är även kritisk till att den svenska regeringen inte fick ett tidigt förhandsbesked när beslutet väl var taget.

– Man kan ju tycka att den norske statsministern eller försvarsministern kunde ha ha hört av sig till den svenska regeringen och meddelat beslutet innan det offentliggjordes. Så att inte Sverige stod så där helt oinformerat, säger han.

"Offentlig snubba"

Ulf Bjäred, professor i statsvetenskap på Göteborgs universitet, är inte fullt lika kritisk till att den norska regeringen dröjde med att meddela den svenska regeringen:

– Då hade man ju generat Sverige offentligt och givit intryck av att vara en mindre seriös förhandlingspart än vad man ville framstå som. Det så blir det en diplomatisk tvist med Sverige om man på ett tidigt stadium säger att man inte vill ha Jas. Det skulle bli en offentlig snubba, säger han.

Däremot kan de uppgifter som nu avslöjats försvåra för Sverige att sälja Jas-plan till andra länder, hävdar han.

– Det stärker ju inte Jas varumärke på marknaden när det synliggörs att man var mycket längre från en affär än vad som tidigare var känt.