Facebook: Trumps seger – inte vårt fel

Publicerad 2016-11-11

”En ganska galen idé”

Donald Trumps seger i det amerikanska presidentvalet har väckt enorma protester.

Bland annat har kritik riktats mot sociala medier, framför allt Facebook, som inför valet påstås ha exponerat sina användare för specifika nyheter och åsikter och därmed bidragit till Trumps seger.

Den kritiken slår vd:n och grundaren Mark Zuckerberg ifrån sig, enligt Financial Times:

– Personligen tycker jag att det är en ganska galen idé.

Under flera år har Facebook fått kritik för att deras algoritmer bidrar till att den sociala nätverktjänstens drygt 1,5 miljarder användare enbart exponeras för nyheter och åsikter som de och deras vänner själva håller med om.

Samtidigt har även stark kritik riktats mot att antingen påhittade eller väldigt överdrivna nyhetsartiklar sprids i mycket större utsträckning än vanligt material, vilket av många påstås ha bidragit till att Donald Trump tog hem presidentvalet.

”En galen idé”

Men enligt Facebooks grundare och vd, Mark Zuckerberg, ska de som letar svar i Trumps valseger inte peka finger på Facebook, då de enligt honom inte har något att göra med valresultatet, uppger Financial Times.

– Personligen tycker jag att idén om att fejknyheter på Facebook, något som utgör en mycket liten del av innehållet, skulle påverka valet är ganska galen‚ säger Mark Zuckerberg.

Han tillägger även att det förekommit bluff-historier på båda sidorna.

Men att amerikanarna i årets val, mer än någonsin tidigare, inhämtade sina nyheter från sociala medier har ändå fått många att ifrågasätta hur Facebooks tjänster fungerar och om deras algoritmer prioriterar inlägg som skapar en så kallad ”filter-bubbla”, vilket gör att användarna bara utsätts för sina egna åsikter och därmed bara får sin världsbild bekräftad.

Väljer sina nyheter

Men enligt Zuckerberg har man undersökt hur algoritmerna sorterar bland nyheter och inlägg i varje användares flöde och att skillnaden inte är större än när de traditionella nyhetsmedierna var dominerande.

– Jag tror att folk försöker förstå valresultatet men det finns en brist på empati i att tro att det enda skälet till att någon röstar som de gjorde var för att de utsatts för några falska nyheter. Jag tror inte att det är det budskap som Trump-anhängare vill sända ut med det här valresultatet.

Dock medger han att Facebook-användare tenderar att inte interagera med nyhetsmaterial som inte överensstämmer med deras egna åsikter.

– Innehållet är där, men man klickar bara inte på det utan sorterar bort det när man ser att det inte överensstämmer med ens världsbild, säger Mark Zuckerberg till Financial Times.

Elektorsrösterna är nyckeln – vi förklarar USA:s valsystem

 PLUS:  USA – efter valet