Alfakassan får kritik: Läget är allvarligt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-15

Väntetiderna för att få a-kassa bara ökar.

Värst är det hos Alfakassan.

Där dröjer ersättningen 20 veckor.

I finanskrisens spår har väntetiderna ökat stadigt sedan i våras.

Enligt Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) – som granskar hur

a-kassorna följer sina uppdrag – finns det ingen maxgräns.

– Men vi ser att läget är allvarligt för de a-kassor som har längst väntetider, framför allt Alfakassan, säger Gunilla Wandemo, chef för IAF:s granskningsenhet.

Ingen kritik

Trots det har ingen a-kassa kritiserats av myndigheten. Gunilla Wandemo menar att de tar sitt ansvar, sett till förutsättningarna.

Alfakassan har de längsta kötiderna. I maj fick 75 procent av de arbetslösa vänta 18 veckor på ersättning. I juni var siffran 19 veckor – och i juli 21.

Enligt Alfakassans biträdande chef Ulf Björklund beror det på att de inte kunnat förutspå hur snabbt krisen skulle slå.

– När vi beslutade om budget för i år räknade vi trots allt med 15 procents högre belastning än 2008. Men i mars hade vi 120 procent fler handläggningar än i mars förra året, säger han.

”Många ströjobb”

Hos Alfakassan hamnar de arbetslösa som inte är anslutna till någon annan a-kassa. Det är, enligt Ulf Björklund, en förklaring till de långa väntetiderna.

– Vi har många som inte är etablerade på arbetsmarknaden och då är det ibland språkliga problem. Vi har också många yngre som haft många olika ströjobb och jobbat utomlands. Det fördröjer handläggningstiderna.

Nu hoppas han dock att väntetiderna ska gå ner. 23 nya handläggare har utbildats, kundtjänst har förstärkts med personal och många har vidareutbildats.

90 procent av alla anmälningar till Alfakassan saknar kompletta uppgifter.

Många har kritiserat att arbetsgivarintygen är för komplicerade. IAF ser just nu över om de borde förenklas.

4 tips – få pengarna snabbare

Efter att du skrivit in dig som arbetslös på Arbetsförmedlingen kommer ett brev från din a-kassa hem inom några dagar. Läs igenom brevet noga.

Gå in på a-kassans hemsida för att få mer information om vad som krävs för att göra anmälan om ersättning komplett.

Ring till kundtjänst hos a-kassan och fråga om du är osäker på något.

Skicka tillbaka anmälan till a-kassan när du är säker på att den är fullständig.

Följ ämnen i artikeln