Totalstopp i tågtrafiken

Uppdaterad 2012-07-20 | Publicerad 2012-07-19

Tågpassagerare fick gå sista biten till Falkenbergs station sedan ett datorfel tvingade tågen i Västsverige att stanna.

Ett omfattande datorhaveri skapade tågkaos i hela Västsverige.

Trafikverket tappade signalen med tågen och tvingades rycka ut och evakuera resenärer från vagnarna.

Klockan 19.30 blev det totalstopp i tågtrafiken i hela Västsverige. Samtliga tåg stod helt stilla i flera timmar och tusentals resenärer drabbades.

– Det är ett omfattande fel. Vi uppskattar att 35 tåg står helt stilla. Antingen står de stilla vid stationerna eller ute på spåren. Vi har startat en evakuering och har skickat ut personal till strategiska stationer som hjälper till att få av resenärerna, sa Roger Falk, presskommunikatör på Trafikverket.

Stoppet berodde på ett datorhaveri i Trafikverkets driftcentral i Göteborg vilket gjorde att inga tåg syntes på datorskärmarna.

– Vi ser inte tågen och vår ledningscentral kan därför inte styra dem. Inga tåg kan lämna Göteborgs centralstation och tåg som befinner sig ute har tvingats stanna vid stoppsignalerna, säger Peter Behrman, presskommunikatör på Trafikverket.

Först vid 23.20 meddelade Trafikverket att de flesta tågen åter var i rullning.

Minst 3000 resenärer drabbades

Haveriet drabbade tåg som befann sig inom gränsstationerna Uddevalla, Kil, Skövde, Nässjö, Herrljunga, Värnamo och Halmstad.

– Det betyder att alla tåg som överhuvudtaget rör sig i Västra Sverige står stilla, säger Roger Falk.

Enligt SJ påverkades cirka 3000 resenärer, då var bara tågen på stambanan inräknade.

"Ett ovanligt och mycket komplicerat fel"

Vid 23.20 meddelade Trafikverket att de fått ordning på problemet och att de flesta sträckor öppnats igen. Man räknar dock med omfattande förseningar framöver.

– Tåg mellan Göteborg och Stenungsund står fortfarande stilla men vi hoppas kunna åtgärda det inom kort, säger Peter Behrman.

Exakt vad som orsakade stoppet är ännu oklart.

– Vi vet att det var ett ovanligt och mycket komplicerat fel. Den exakta orsaken får vi återkomma till, säger Peter Behrman.