Lurades på 100 000 av falsk budkille

Uppdaterad 2018-08-27 | Publicerad 2014-06-26

Det falska DHL-budet ringde på hemma hos Magnus och räckte över ett paket han aldrig beställt.

Några dagar senare hade förövarna kapat hans identitet - och länsat kontot på 100 000 kronor.

Det falska budet bad Magnus vara hemma för leverans av ett paket. Vid utsatt tid ringde det falska budet på hemma hos familjen i Stockholm.

– Jag sa att jag inte hade beställt något men fick till svar att jag fått ett paket och att han ville se mitt körkort, berättar företagaren Magnus.

Han är en av åtta målsäganden i en omfattande bedrägerihärva som nu nystas upp av polisens nationella bedrägericenter i Stockholm. Enligt polisen har ligan lurat till sig flera miljoner kronor från sina offer.

"Såg ganska äkta ut"

Budet räckte över en kartong och skrev sedan ner körkorts- och personnummer.

– Jag tänkte; jäklar vad nogrann han var.

Budet försvann snabbt från uppfarten, någon budbil såg Magnus inte till. Paketet var märkt med "DHL-leverans", en streckkod och Magnus hemadress.

– Det såg ganska äkta ut, men det saknades en DHL-logga på paketet.

I lådan fanns en slips och ett ölglas. Magnus började ringa runt till sina vänner för att se vem som skämtat med honom. 

– Jag fick för mig att någon spexade med mig och skulle dra med mig ut på stan. Men jag blev mer och mer fundersam.

Upptäckte bluffen

När Magnus kontrollerade sitt saldo hade 100 000 kronor tagits ut med en postväxel som lösts in hos Nordea.

– Då fattade jag att jag var utsatt för bedrägeri och spärrade alla mina konton direkt.

Gärningsmännen fick bankpersonalen på SEB att lämna ut en bankdosa som de sedan använde för att skaffa sig ett bank-id med Magnus identitet. När Magnus skulle spärra sina konton fick han beskedet att han varit inne på SEB, Handelsbanken och Nordeas bankontor i centrala Stockholm. Bedragarna hade legitimerat sig med ett förfalskat id-kort i jakten på hans tillgångar.

– Hade bankerna skött sin legitimationskontroll hade de upptäckt att det var ett falskt id-kort. Bedragarna hade kunnat tömma alla mina konton och sälja mina aktier.

Bedragarna har även lyckats ändra behörigheten till företagets skattekonto med hjälp av e-legitimation på skatteverket.

"Riktigt läbbigt"

Idag har Magnus fått tillbaka sina pengar av banken. Men med spärrade konton blir det svårt att betala räkningar, men rädslan är det värsta menar han.

– De har valt ut ett antal personer som har tillgångar, de har valt ut mig. De har inte gjort det här mot vem som helst. Den biten är riktigt läbbig.

DHL beklagar att bedragare lurat människor på pengar i bolagets namn.

Det är polisen som sköter utredningen men vi bistår dem. Vi tycker att det är tråkigt att man använder varumärken i oseriöst syfte och vi jobbar så mycket vi kan för att förhindra det här, säger marknadschefen Ann-Kristine Johansson.

Följ ämnen i artikeln