Sökte ledtrådar i hans hem – gjorde betydande fynd

Uppdaterad 2015-03-27 | Publicerad 2015-03-26

Andreas, 28, flög dem rätt in i döden

Andreas Lubitz, 28, avbröt under några månader sin pilotutbildning, enligt uppgift på grund av psykisk instabilitet.

Sent i natt hittade polisen något som beskrevs som en "betydande ledtråd" i hans hem.

Aftonbladets Krister Hansson och Susanna Nygren.

Allt tyder nu, enligt den franske åklagaren, på att Andreas Lubitz på 11 500 meters höjd låste ute sin äldre kollega från cockpit – och med berått mod störtade sig själv och 149 andra människor i döden.

Några av dem var hans arbetskamrater – andra hans passagerare. Män, kvinnor och barn, gamla och unga, människor han aldrig tidigare mött.

Familjen i chock

Frågan om Germanwings flight 9525 kraschade under tystnad ser ut att ha fått ett svar, men svaret väcker nya frågor.

Vem var Andreas Lubitz?

Och varför störtade han ett plan med 149 andra människor ombord?

Liksom hundratals andra anhöriga har även Andreas Lubitzs familj rest till Marseille i Frankrike för att besöka olycksplatsen och få svar – och tröst.

Nu hålls de åtskilda från de andra familjerna.

Uppgifterna om att det var andrepiloten som flög alla in i döden har chockat även hans familj.

I den lilla staden Montabaur i Rhenområdet i Tyskland bevakar ett stort polisuppbåd huset, där han bodde tillsammans med sina föräldrar.

När Aftonbladet besöker gatan står två poliser i regnet utanför familjens stora vitputsade villa och håller uppsikt över uppfarten.

Under natten genomsökte polisen hemmet i jakt på något som kan förklara vad som fick Andreas Lubitz att ta det ödesdigra beslutet.

– Vi har hittat något som nu ska analyseras. Vi kan inte säga vad i nuläget, men det kan vara en betydelsefull ledtråd. Vi hoppas att det ska ge oss en förklaring, säger en talesman för polisen till Daily Mail.

"Ett stort trauma"

Området är känt som ett lugnt villakvarter med välskötta trädgårdar.

Men nu är det allt annat än lugnt.

Gatan utanför familjens hus är full av journalister och fotografer från hela Europa.

Några har satt upp partytält för att skydda sig själva och utrustningen från väta. En grupp har sökt skydd under farstun på en villa.

Men de blir till slut bortschasade av polisen.

– Det är så fruktansvärt det här. Ett stort trauma för familjen, säger grannen Thomas.

Han kommer ut på gatan för att betrakta uppståndelsen.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Det är alldeles för mycket journalister.

Enligt grannen har familjen bott cirka 20 år i villakvarteret. Andreas Lubitz ska ha pendlat mellan att bo hos föräldrarna i villan på Am Spiesserweiher i Montabaur och i en övernattningslägenhet i Düsseldorf.

– Jag brukade träffa honom när han var ute och joggade. Han hälsade alltid hövligt när han sprang förbi, säger Thomas.

”En i gänget”

Vänner och grannar i Montabaur beskriver Andreas Lubitz som en flygentusiast som länge drömt om att bli pilot.

Grunderna lärde han sig i den lokala flygklubben, LSC Westerwald, där han gick med som 14-åring för att lära sig flyga segelflyg.

Det var där, på flygfältet bara några hundra meter från föräldrahemmet, som han första gången fick flyga.

Det var första steget mot målet: att bli pilot, på riktigt.

Peter Rücker, mångårig medlem i klubben, beskriver Lubitz, som en trevlig ung man, "en i gänget".

– Han var rolig, men kunde kanske ibland vara lite tystlåten, säger han till den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine.

Och drömmen blev sann.

Den unge Andreas Lubitz började 2008 sin utbildning till pilot vid Lufthansas skola i Bremen.

En del av utbildningstiden tillbringade han också i Phoenix, USA, det var inget ovanligt – tvärtom.

Men under några månader gjorde han uppehåll i sin utbildning – och nu har spekulationerna om varför börjat.

En vän uppger för en lokaltidning att avbrottet berodde på att Andreas Lubitz var "psykiskt instabil".

– Tydligen var han utbränd eller drabbades av depression, säger en mamma till en av hans klasskamrater till Frankfurter Allgemeine.

Andreas Lubitz återupptog dock sina studier och fick direkt när han var klar, i september 2013, anställning som pilot vid Germanwings.

Enligt flygbolaget hade han 630 timmars flygtid.

Klarade alla tester

Frågan i dag är om varningsklockorna någonstans borde ha ringt.

Lufthansachefen Carsten Spohr bekräftar att Andreas Lubitz gjorde ett avbrott i sina studier, men kunde vid en presskonferens inte säga vad det berodde på.

Andreas Lubitz ska enligt Lufthansa, som äger Germanwings, ha klarat alla de tester som krävdes för att gå pilotutbildningen, såväl psykologiska som kognitiva och tekniska.

– Han var till hundra procent flygfärdig, utan reservationer, säger Spohr.

Lubitzs kollegor vid Germanwings säger att de inte hade märkt något alarmerande med sin kollega.

Vid flygbolaget är det alla anställdas plikt att rapportera om de märker att någon kollega uppför sig misstänkt.

Men något fick av allt att döma ändå den 28-årige andrepiloten att just den här dagen göra det otänkbara, det som inte får hända:

Att självmant störta sig och alla andra i döden.

– Vi ska göra allt som är möjligt för att ta reda på vad som hänt, säger Carsten Spohr.