Analysen: SD-väljarna bestämde sig tidigt

Publicerad 2014-11-28

M:s eftervalsanalys tror inte att "öppna våra hjärtan"-talet påverkade

Valet 2014 var en katastrof för Moderaterna.

Väljarna flydde framför allt till Sverigedemokraterna - men det hängde inte på Reinfeldts tal om att "öppna era hjärtan", tror eftervalsanalysgruppen.

– De som bestämde sig att gå M till SD bestämde sig ungefär ett år innan valet. De bestämde sig inte i slutet av valrörelsen, säger Per Nilsson, kommunikations- och analyschef hos Moderaterna.

Moderaterna tappade nästan sju procentenheter i höstens val. De som röstade på ett parti utanför Alliansen gick främst till Sverigedemokraterna. På valdagen hade Alliansen störst förtroende i enbart en fråga, Sveriges ekonomi.

Nu utvärderar partiet vad som gick fel i en 33 sidor tjock eftervalsanalys.

I analysen som presenteras på en pressträff i dag presenterar Hans Wallmark, ordförande i eftervalsanalysgrupp och Per Nilsson, kommunikations- och analyschef, partiets fallgropar under valrörelsen 2014.

SD-flykten avgjordes tidigt

Jobben var återigen i fokus under årets valrörelse, men var inte lika viktig för väljarna som 2010. Wallmark och Nilsson ger partiet underkänt på flera punkter och konstaterar att partiet måste utveckla jobbpolitiken i framtiden.

– Vårt politiska innehåll i jobbfrågan var för svagt, vi hade för lite nya idéer och för lite nya förslag skapa politisk friktion och för att sätta agendan, säger Per Nilsson, kommunikations- och analyschef hos Moderaterna.

Även när det gällde välfärden och integrationen tycker partiet att de misslyckades. Medan Socialdemokraterna fokuserade på välfärdsfrågorna stannade integrationsdebatten hos SD.

Fredrik Reinfeldt gjorde ett försök att ta över integrationsdebatten när han vädjade till svenska folket om att "öppna sina hjärtan". i sitt sommartal några veckor före valet. Många väljare kände sig förvirrade i debatten och saknade konkreta förslag om integration, enligt M:s eftervalsanalys.

Däremot tror inte Per Nilsson att talet i sig drev väljare till SD.

– De som bestämde sig att gå M till SD bestämde sig ungefär ett år innan valet. De bestämde sig inte i slutet av valrörelsen, säger han.

– Däremot är det möjligt att många använde talet som argument när de ändå hade bestämt sig, säger Hans Wallmark.

"Hålla blicken på bollen"

Ljuspunkten i M:s analys är ekonomifrågorna och Moderaterna bedömer att de frågorna kan vinna valet åt partiet 2018.

– Det gäller att hålla blicken på bollen, fortsätta behålla och förstärka förtroendet när det gäller ekonomin, säger Hans Wallmark.

Eftervalsanalysen har tagits fram på uppdrag av partistyrelsen. Ett hundratal medlemmar har mejlat in sina synpunkter och gruppen har också tagit in synpunkter från de moderata distrikten.