Flygexperten: Kan ha flugit till bränslet tog slut

Publicerad 2014-03-20

MH370 kan ha börjat brinna och sedan flugit i flera timmar i riktning mot Sydpolen -  till bränslet tog slut.

Teorin framförs av flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll mot bakgrund av de nya fynden.

– Min bedömning är att man med relativt stor sannolikhet kan ha hittat rätt, säger han.

Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert.

Två föremål har upptäckts 250 mil utanför den australiska västkusten.

De nya fynden har fångats upp av en satellit och ett intensivt sökpådrag har dirigerats till området.

Föremålen på satellitbilderna är mycket otydliga. Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll bedömer ändå fynden som mycket intressanta.

Brand kan ha slagit ut tekniken

– Om det rör sig om många små föremål tyder det på att det är en tänkbar nedslagningsplats, säger han.

Om satellitbilderna visar sig vara MH370 är ett tänkbart scenario att det drabbades av en omfattande brand.

I ett sådant scenario skulle piloten kunnat ha ändrat rutten och tagit sikte mot en närliggande landningsbana innan alla tekniska system slagits ut.

– En sådan katastrofisk brand slår ut alla möjligheter att styra planet. Det flyger i princip helt av sig självt. Branden kan också ha slagit ut den ena transponden, sedan den andra, säger Hans Kjäll.

"Flög i flera timmar"

Hans teori är att planet sedan höll en rak kurs - mot där de nya fynden nu har gjorts.

– Antagligen flög det flera timmar till bränslet tog slut, säger Hans Kjäll.

Hur sannolikt bedömer du att det här scenariot är?

– Bränslet räckte runt 8,5 timmar efter start så det stämmer ganska bra. Om hypotesen ska testas stämmer alla bitar ganska bra. Det här är det mest sannolika i nuläget, säger han.

Att planet har varit försvunnet i tolv dagar kommer däremot försvåra sökningsarbetet avsevärt, menar han. Bilderna är dessutom tagna i söndags men offentliggjordes inte förrän under torsdagen.

– Bitar har flutit i väg och en del har fångats av vinden. Om det är spillror sprids de ut ganska snabbt och tolv dagar är en lång tid, säger Hans Kjäll.

Följ ämnen i artikeln